Ioan VIŞTEA *
|
Vise fugite de-acasă
odinioară,
aveam
numai vise
eastman-color;
vise de
autor
cu
scenarii perfecte;
vise în
regie proprie,
hollywoodiene,
ce mai,
aveam numai vise
de
oscar.
brusc,
de la o
vreme,
nu mai
visez
nici
măcar în alb-negru
m-au
părăsit toate visele.
mi-au
zburat de sub pleoape
ca
păsările care dau
dintr-un
colţ în altul al cerului
rămase
fără nord, fără sud
în
căutarea cuibarului.
s-au
sălbăticit în aşa hal
că nu
le mai recunosc;
parcă
nici n-au fost ale mele.
au
devenit vise de drumul mare,
puse pe
înşelat,
pe
golit buzunarele trecătorilor.
într-o
veselie.
le
observ:
se aşază
pe câte unul
cu o
bătaie uşoară pe umăr –
hei,
sunt visul tău de cinci stele,
frumos
cum n-ai avut vreodată;
sunt
visul bun de pus la rană;
visul
de visat şi cu ochii deschişi;
visul
pe care nu l-ai visat
nici în
vis.
dar
trecătorii
ca
trecătorii:
se
grăbesc să ajungă
mai
repede în patul lor,
la
visele lor,
ce să
facă cu nişte vise de ocazie,
fugite
de-acasă,
pe
deasupra, mai mult ca sigur,
deşarte.
mi se
face şi milă de ele.
întoarceţi-vă
de unde
aţi
plecat, le ordon;
nu-mi
faceţi una ca asta, ce dracu;
nu
aşteptaţi să vă aduc
înapoi
cu hingherii;
nu
uitaţi nicio clipă –
sunteţi
proprietate privată.
iar ele
mă privesc
ca pe
un străin
pe care
îl vezi prima oară;
îmi râd
somnambule
în
faţă:
s-o
crezi tu,
visător
de doi bani!
Tăcerea
Pentru că alchimiştii au
făcut-o de aur
şi prietena lor pe viaţă
surdo-muţii,
mult timp am crezut că e ceva
de capul tăcerii.
Din miile de zile şi nopţi,
petrecute pe spinarea planetei,
două treimi le-am tăcut.
Nouă luni am tăcut mâlc.
În compensaţie, îmi ascuţisem
auzul ca lupu’ dantura.
Auzeam prin pereţii elastici,
de carne,
parcă eram acolo, în propoziţie
şi în frază.
„Închipuie-ţi! zicea tata.
Ăştia au schimbat primaru’.
Au pus unu’ cu patru clase.”
„Aşa multe?” distingeam vocea
înaltă a mamei.
„Taci dragă sau vorbeşte şi tu
mai încet!
Ştii ce subţiri sunt pereţii.
Ne-aud vecinii şi ăla mic”.
sau
„Azi-noapte, l-au arestat pe
Vasilache, chiaburu’.
L-au ridicat cu un IMS şi două
gărzi de corp,
dar vezi, nu vorbi cu nimeni
despre asta”,
auzeam cât se poate de clar.
Nu mai înţelegeam nimic.
Nu pricepeam de ce trebuia să
rămână secret,
ceva ce ştia toată lumea.
În sinea mea de nenăscut, îmi
ziceam:
„Aşteptaţi, voi, puţin! Numai
să scap odată
din întunericul ăsta şi-o să
vedeţi
ce gură, ce tărăboi am să fac,
ce-am să mă mai revolt, ce-am
să mai urlu
de o să sparg şi timpanele
surzilor!”
Dar când a venit vremea să ies
la lumină,
toate planurile mele de viitor
s-au năruit.
„Taci! Taci cu mama! Taci că
scoli cartierul!
Taci, puiule, că se supără
tovarăşii de la Sovrom,
că stăm perete-n perete cu ei
şi nu-i bine!”
Puteam, nu puteam, trebuia să
tac.
Cu cât eram mai tăcut,
cu atât creşteam mai mult în
ochii lumii
în înălţime şi greutate.
Numai că, vedeţi, eram ca un
sac cu fundul cârpit,
una, două, îmi dădeam în petic.
La moartea lui Stalin, în
braţele maică-mii,
m-a buşit un plâns de se
zguduiau pereţii la Căminul Cultural.
Şi dă-i şi ţipă şi
văicăreşte-te
(da, eram în ton cu epoca, cu
atmosfera de doliu)
până când o şapcă cu cozoroc
venită din Urali,
ce duhnea a rachiu şi a peşte,
a răcnit din prezidiu: „Tăcere!
Tăcere!”
S-a făcut o tăcere în sală şi
în istorie
de nu se auzea musca.
De la sperietura aia, cred, mi
s-au tras
toate tăcerile ulterioare.
Nu mă dezmeticisem bine
Când lui Brătianu, Voiculescu,
Noica statul român
le-a dăruit o cămaşă de forţă
asortată la costumul de zeghe
la două rânduri, am tăcut.
Când ruşii au intrat într-o
vară în Praga,
iar Pallah s-a aprins, a ars ca
o torţă,
până ce a rămas din el un muc
de om fumegând, am tăcut.
Am tăcut şi douăzeci de ani mai
târziu
când altă torţă umană făcea
pârtie morţii în Poiana Braşov.
„Zi, mă, şi tu, ceva!”
mă-ndemna profu
la ora de „Materialism
dialectic”, dar eu, nimic.
Aveam fălcile încleştate.
Încleştate le-am ţinut şi când
familia aceea,
soţ şi soţie, patru copii şi-o
bătrână,
a fost scoasă pe tărgi într-o
zi,
pentru că a fost liberă să
se-ncuie în casă
şi să deschidă robinetul de
gaze la maximum,
în toamna lui ’89…
Nici nu mai era nevoie să se
răstească
cineva la mine: gura! ssst!
mucles!
căci ştiam lecţia tăcerii pe de
rost.
Şi-apoi, draga de ea, tăcerea
m-a vindecat
de câteva din bolile
copilăriei,
m-a salvat mai târziu de câţiva
ani petrecuţi la „mititica”,
de bătaia soră cu moartea,
de un paşaport fără viză în
lumea largă…
Ar trebui să-i fiu
recunoscător.
Numai că, vedeţi, am rămas ca
un sac cu fundul cârpit.
Una, două, îmi dau şi astăzi în
petic:
capabil cum sunt de revanşă, de
atâtea asurzitoare tăceri,
mă trezesc că vorbesc ca o
moară stricată.
Vorbesc şi vorbesc şi vorbesc,
vorbesc în vânt, vorbesc contra
vântului,
despic firul Ariadnei în patru
cu vorba,
da, vorbesc din toate
poziţiile,
vorbesc de unul singur, cu
umbra şi adesea mă cert cu pereţii!
Mobilă şi binale
La a treia generaţie, mobila
casei suferă
de stenoză mitrală, de
parkinson şi alzheimer.
Are ochii fetei bătrâne de
pension,
umbriţi de borul pălăriei
duminica la amiază pe Corso;
are suspinul mătuşii după
economiile pierdute
la „Şmil şi fiii” în ziua când
ruşii
băteau cu patul puştii în
porţile oraşului
şi mai are scârţâitul protezei
invalidului de război la paradă.
Coborâtă pe scări, ridicată pe
scripeţi la trapez
cu inima cât un purice;
înghesuită, hurducăită
în camioane de marfă; mutată
dintr-un loc în altul,
dintr-un secol în altul, nu mai
recunoaşte pe nimeni.
Uneori, mâini descărnate pipăie
noaptea.
Dinspre sertarele cu ciorapi,
dintre umeraşele
cu haine şi molii,
din abisul saltelei răzbate o
voce buimacă:
─ Cine sunteţi voi? Cine
sunteţi voi?
Ne trezim în capul oaselor lac
de sudoare.
Ne privim la fel de buimaci.
Ne căutăm unul altuia ochii pe
întuneric,
parcă am intrat prin efracţie
în vieţile noastre.
─ Chiar aşa! Cine suntem noi?
Caraeminesgiale şi merxism-servilismul târziu
Nu ştiu de ce,
când mă gândesc
la ţărişoara mea,
la Româniiiiiiiia,
se întâmplă câteva
lucruri ciudate.
bunăoară,
chelilor li se face părul
măciucă
sub tichia de mărgăritar;
sinucigaşul îşi duce
pistolul la tâmplă
cum ar duce paharul cu votcă la
gură
optzeciştii-uteciştii;
dorului i se face de ducă
pe trepte în jos;
extremei drepte de Duce;
în faţa măcelăriei
se ascute lupta de clasă
la un polizor ambulant.
Ei, bine,
de câte ori mă gândesc
la ţărişoara mea,
la Româniiiiiiiia,
Manole o căsăpeşte pe Ana
– idem Tristan pe Isolda –
în scara blocului,
la ore de maximă audienţă;
unul câte unul,
combatanţilor le fuge
Afganistanul de sub picioare
cu solda
postumă.
ţară în băşcălie;
ţară hamletiană
în glumă,
unde
se umplu plămânii cu silicoză
şi gaze lacrimogene degeaba;
unde
manifestaţiile anti
se încarcă cu făraşul,
cu roaba
în dube…
ţara mea cu schizofreni
fericiţi,
cu puroaie,
cu incurabile bube
la cap,
ah,
unde nu credeam să învăţ
a trăi vreodată
sloganul:
proletari,
cu toate puterile,
în dansul pinguinului
servilumiluniţi-vă!
* CV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu