Mihai PREPELIŢĂ *
|
Dor de Bucovina la Vulcana-Băi
Când am auzit de
Fundaţia „Dor de Bucovina”, cu sediul la Vulcana-Băi (Vila Mareş), de dincolo
de Târgovişte, n-am stat mult pe gânduri şi am răspuns unei solicitări căzute,
parcă, din cer. Mi-a telefonat Eusebiu Platcu, profesor de română.
Am bolit o zi şi
o noapte! La pat… pentru că mi-a stârnit un soi de cicatrice veche, care s-a
dovedit că mai sângerează în tainiţele cele mai adânci ale sufletului meu de
bucovinean.
Eus Platcu mi-a
repetat de câteva ori la telefon, că nu se consideră scriitor. M-a cam tulburat
cumva. Ca să nu întârzii, n-am dormit toată noaptea: am stat culcat, dar cu
lumina aprinsă, pentru că nu am deşteptător.
Cu troleibuzul 85, de la Biserica
Armenească (uneori circulă la un interval de 30-40 de minute) m-am trezit la
Gara de Nord pe la orele 6.
Mă plimb. Sunt cam nervos. Nu-mi
vine să mă aşez pe o bancă. Stau în faţa panoului electric „Sosiri”. Vine
trenul. Călătorii dau buluc pe peron. Se calcă pe picioare. E o zi de muncă.
Dar bărbatul (trebuie să fie destul de solid, după voce, am presupus, şi trecut
de 70…), nu-i! Nu-i şi pace! Abia după ce s-a golit tot peronul, am descoperit
un omulean-omăloi, cum se spune, în Bucovina, destul de gras, rumăn la faţă, cu
o geantă mare în mână.
Ne-am îmbrăţişat.
– Eu sunt…
– Şi eu sunt…
Parcă ne-am fi cunoscut de o
viaţă.
– Păi, Mihăiţă, o să mergem la
Manolescu. La birou.
– La domnul preşedinte:
– Da, la Niki…
Probabil, așa se scrie numele mic
al şefului nostru de la Uniunea Scriitorilor, pentru care am votat şi eu de
două ori.
– Pentru mine e domnul
preşedinte… Mai e. Până în noiembrie 2013. Deşi am auzit că s-ar fi exprimat
undeva: „Voi fi preşedinte până la sfârşitul vieţii! Cât o să-mi doresc eu...”.
Stăm, puțintel, pe o bancă.
Faptul că „bucovineanul meu” (așa l-am botezat din prima clipă a întâlnirii) e
născut acolo, la noi, mă (ne) leagă sufletește.
Nu este o simplă coincidenţă. Şi
nici voia hazardului.
În viaţa mea, am, totuşi, aproape
65 de ani, am avut noroc de oameni, suflete cu totul deosebite, care s-au
născut exact cu 12 ani înaintea mea (în 1935), dar şi de aceia care au venit pe
această lume exact cu 12 ani după mine (în 1959). Fără explicaţie!
Un fel de relaţii, „de la suflet
la suflet”, pe spirală, numărând 12 cercuri.
Eusebiu Platcu s-a născut la
Cernăuţi, dar tatăl său a avut parohia undeva, dincolo de Storojineţ, la
Şipotele pe Siret, în Carpaţi. Mai important este alt moment: tragedia familiei
Platcu a început în fatidicul an 1940, hotar de mare cumpănă pentru neamul
românesc.
„Vin ruşii!!!” – este exclamaţia
cea mai des întâlnită în toată proza celui care nu se consideră scriitor.
Refugiul, anii grei de studii la
Siret (oraşul „de peste gard”, chiar de la Bahrineştii mei natali (gardul de
sârmă ghimpată dintre români şi români!), străvechea urbe, care a fost a doua
capitală a Ţării Moldovei, atunci, la început, după „descălecare”, deşi NOI
eram cu multe veacuri înainte aşezaţi temeinic pe acele pământuri.
La Uniunea Scriitorilor am rămas
să aştept în holul întunecos de la parter, cu geanta „de o tonă” a noului meu
prieten, care a urcat scările, cam greu, gâfâind şi îmbujorându-se şi mai mult
la faţă, cu o singură cărticică în mână, micuţă, cât o palmă de femeie –
„Ofrandă lui Priap”.
– Nu-i „prea”?, l-am întrebat,
fără să-mi permită măcar s-o răsfoiesc.
– Nu! Suntem prieteni vechi.
La un moment dat şi-a făcut apariţia
şi domnul Nicolae Manolescu (direct de la Paris!), cu pălărie neagră, trasă pe
ochi; deşi, s-a uitat chiorâş la mine, m-a salutat, cumva, printr-o strângere
de buze, un fel de „bună ziua”, sugrumată. Desigur, nu mi-a întins mâna (eu, cu
atât mai puţin, doar sunt un om educat, mai ales când e vorba de Excelenţa Sa,
Ambasadorul…).
A urcat grăbit scările!
Tinereşte! Sigur! Ca orice stăpân!
„Dacă nu te-am băgat în
„Istoria…” mea, înseamnă că nu exişti!”.
Nu trebuie să repet că este
răspunsul Maestrului la nedumeririle mai multor scriitori (unii celebri), dar
care nici n-au fost pomeniţi în a sa „Istorie critică a literaturii române”.
Nici eu.
„N-am descoperit niciun scriitor
român în Basarabia, şi nici în Bucovina…”, s-ar fi exprimat, cu altă ocazie, marele
critic.
„Voi, basarabenii şi bucovinenii,
nu cunoaşteţi limba română!”.
Îmi va repeta, îmi va arunca,
obraznic, în faţă, această frază procletă, un fel de condamnare, chiar şi Eus
Platcu, mai târziu. Călcând greu peste „chimia”, care ne leagă, dragostea de
frate, iubirea de aproapele… Declarată, repetată, demonstrată, prin gesturi
largi, dar nu şi respectată… Iubirea!
Eusebiu Platcu, iată, coboară,
puţin învineţit la faţă… Poate mi s-a părut ori lumina bate cam…
– Haide, coane Mişule.
Astfel avea să mi se adreseze din
clipa aceea.
Am luat masa, la subsolul
Muzeului Literaturii Române, unde Eus mi-a semnat exemplarul nr.65 (din totalul
de 69, tipărite…) al „Priap”-ului. Într-un mod ceremonios, cred că am închinat
şi o vodculiţă „Stalinskaya”, de parcă mi-ar fi oferit, cel puţin, un palat.
Cu „Priap”-ul în mână (de parcă
aş fi fost o muiere nesăţioasă), nici nu-mi amintesc cum l-am petrecut pe
Eusebiu Platcu, autorul volumului care ”se
dedică celor care nu au bani pentru hârtie igienică, celor care nu fac ideosincrazie
la sex şi lectură”, un fel de ”pseudopoeme
aproximativ triviale”, inspirate de labiile lilialei Lila salvate de la pubelă
de pacientul din rezerva nr.69 Haralampu Lasobei”.
Acum sunt invitat la Vulcana-Băi,
la Eusebiu Platcu, fondatorul, îndrumătorul, Fundaţiei DOR DE BUCOVINA.
Nu cumva şi din pricina volumului
prăpăstios (ruşinos?) „Ofrandă lui Priap”?
Îl citesc (lecturez, parcă ar fi
mai potrivit acest verb, în cazul dat, pentru că nu-i vorba de o simplă
„cetire”, ci şi de o anume admirare-uluire-îmbujorare, la descoperirea unor
imagini, cel puţin a reproducerii după tabloul lui Gustave Coubert „Originea
lumii”, pe care, în treacăt, mi-a arătat-o, la pagina 46.
Desigur, Eva de la pagina 28, cu
Mărul, de Albrecht Dürer şi Adam, de la pagina 24 (aţi observat că mereu îi
ofer întâietate Ei şi nu Lui) se potrivesc, într-un mod neaşteptat de fericit,
pentru volumul de faţă.
După ce i-am cunoscut şi
compartimentul „Detritus”, care începe cu Poeme
răstignite (dovadă a talentului de poet ) m-a cucerit definitiv:
fată cu ochi de zână română
sprintenă şi căprioară
domnişoară
şolduri drepte catrinţă şi suman
umeri largi în ie, gleznă de
cocor
mirosul – de flori de nuc şi
livadă
mi s-a prin sufletul de zulufii
tăi
ca de o ceaţă
Bucovină română ai
femei ca tulpina subţire
voinici ca lespedea troiţelor
înalte
graiul pare scris cu slovă veche
şi şoapte săpate pe piatră
durerea e din acelea
ce nu pot fi vindecate cu
leacuri descântece
din lacrimile tale ai cusut
stiharul întreg de mărgăritare
cu care să te înfăţişezi la
judecata dreptăţii
satul
despicat de graniţa zgripţorului
desparte surorile fraţii bunicii
unii de alţii
de la Ileana şi Domnica
la gospodăria de peste drum
legea cotropitorului a făcut două ţări
pomii tăi înfloresc în altă ţară
zimbrul nostru păzeşte Putna
luminile cerului s-au cernit
cu zăbranic de sânge
au fugit păsările
au gemut pădurile
s-au uscat râurile
din nou ochii tăi, Bucovină,
plâng neştiute morminte
la Fântâna Albă
intrate în ţărână sub semănături
sub oţelul îngheţului în siberii pustii
crescută în cremene şi nevinovăţie
Sfântă Bucovină română
ai în pază
sufletul meu râvnit de moarte
Apoi s-a „întâmplat” vizita
(neofocială) la Vulcana-Băi,
cu „Săgeata” Bucureşti-Pietroşiţa, la 6.20, pentru care am mai „petrecut” o
noapte întreagă cu lumina aprinsă, ca să nu întârzii la tren.
Am coborât undeva (la
Vulcana-Pandele?), de unde m-a preluat cu mașina doctorul Mihai Voiculescu,
preşedintele Fundaţiei Culturale DOR DE BUCOVINA, şi peste o jumătate de oră
intram în Vulcana-Băi.
Eusebiu ne aştepta la poartă.
Deşi este început de aprilie
(Doamne, chiar 1 aprilie, dar nu am de gând să mint pe nimeni!), observând
iarba verde din curte, mi-am scos încălţările şi am păşit desculţ până în
pragul casei – un adevărat palat, unde m-a întâmpinat doamna Minodora.
– Sărut mâna!
Stupefiaţi tustrei de gestul meu
(recunosc, eu sunt în stare să păşesc desculţ şi pe zăpadă, precum a păşit şi
actorul Vasile Butnaru prin nămeţi, desculţ, într-o iarnă, prin curtea
Mărţişorului arghezian, de la Casa Poetului până la Tipografie, unde era
aşteptat de către un grup de liceeni, cu monospectacolul „Mucenicul”, după
poemele mele).
Noi nu suntem nişte extravaganţi,
pur şi simplu, am îndurat din plin „toate Siberiile de gheaţă”, nu ne este frică
de zăpadă, ger, frig, vânt. Ne temem doar de uitare, de despărţenie.
O sângeapă de ţuică fiartă,
servită de către doamna Minodora, m-a pus pe picioare (trebuie să recunosc:
tălpile mi s-au înroşit ca racii sloboziţi în uncrop, deoarece distanţa de la
poartă şi până la prag este de circa 50 de metri).
Eusebiu m-a condus la „camera
mea” (un fel de casă mare, dar nu se aseamănă cu cele din Bucovina), cu mobilă
din lemn masiv, dar, mai întâi, am trecut prin camera din centru: cu rafturi de
cărţi (unele rare de tot!), cu „Istoria literaturii române de la origini până
în prezent” (prima ediţie!) a lui George Călinescu şi cu mai multe volume din
„Operele” lui Eminescu, dar, mai ales, la vedere, cu „Istoria critică...” a lui
Nicolae Manolescu, citită şi citată, un fel de Biblie a Vilei Mareş, după
numele de familie al doamnei Minodora, casa fiind moştenită de la părinţii ei,
după cum aveam să înţeleg, ceva mai târziu, după ce mi-am mai potolit
entuziasmul cu o masă copioasă, servită boiereşte şi cu o sticlă de whisky, pe
care am golit-o fără să-mi dau seama (nu sunt un mare amator de „tării”, ba,
dimpotrivă, am o reputaţie de „trezvennik” printre ruşi, adică, din „tagma
celor treji”, sau de „nebăutori”, printre români, deşi, nu sunt „sfânt”, în ce
priveşte băutura).
La un moment dat, ca să-mi
„demonstreze”, deşi nu era nevoie, că este un prieten adevărat al Ambasadorului
UNESCO Nicolae Manolescu, l-a sunat, pe telefonul mobil, la Paris. Cred că nu
s-a uitat la ceas: era cam după prânz, poate, „marele critic” se odihnea. N-au
schimbat decât două-trei cuvinte, s-o fi supărat autorul „Istoriei critice...”?
Când i-am făcut „portretul”,
dintr-o linie, l-am văzut ca pe un măr, perfect rotund, cu… şarpele Mihai
Prepeliţă, încolăcit până sub bărbia „Mărului” (cu gând să-l sugrume?), cu
semnătura de la 3 aprilie 2011, dar şi cu o „coroană de litere” în jurul
capului (Mărului): „Io sunt Mărul Discordiei şi...” – mai departe mi s-a
întâmplat un cuvinţel indescifrabil, cu un „P” (pumn?) sau un „R” (răului?)
majuscul, iar în continuare nici cu lupa nu m-am (ne-am) dumirit ce am scris
din fuga condeiului. Oricât m-am (ne-am) chinuit să (mă) descifrez... O fi
fiind la mijloc o „făcătură” a Şarpelui, adică, de natură diavolească...
satanică! Mi-or fi „ciupit” vârful peniţei nişte demoni.
Mai ales, voi trage cu obrazul,
mai târziu, când voi descoperi crochiul înrămat frumos, cu geam, atârnat pe
perete, în holul casei-palat, cam de unde începe „urcarea pe scară” spre
foişorul de la etaj (un fel de turn de fildeş), pe care mi l-a „menit” Eusebiu:
–
Pentru Poezie şi Pictură! Numai să vii la noi, oricând, pentru oricât de mult
timp îţi doreşte inima şi sufletul.
Voi descoperi desenul cu pricina
şi la începutul volumului ARISTARC 2 (Editura PRINTIS, Iaşi, 2011), pe clapa
(aşa îi spun eu) căruia am citit, cu satisfacţie, cuvintele doctorului Mihai
Voiculescu: După ce ne-a surprins
publicând, începând cu 2005, în fiecare an câte un roman, Eus Platcu se
dovedeşte infatigabil la cei 75 de ani, evocând figuri din lumea prin care a
trecut, salvându-se prin scris.
Deocamdată urcăm în foişor.
Cărţi, cărţi, cărţi... În rafturi, de-a lungul pereţilor, dar şi pe jos, o
mulţime de jucării abandonate.
– Nepoţelele mele din Franţa –
Lydia şi Sandra.
Prin cele trei geamuri înspre
stradă admir împrejurimile: în stânga, în capătul localităţii se înalţă
Biserica (voi da o fugă, ca să fac cunoştinţă cu preotul), în dreapta, la o
accesibilă înălţime, se află Centrul Ecumenic.
Cel mai mult mă impresionează
pădurile din jur, care urcă până în vârfurile munţilor. Pentru că localitatea,
într-adevăr, pare un cuib de români înconjurat de păduri.
Deschid fereastra. Prin aerul
înmiresmat străbate un dangăt de clopot.
– Călugării de la Mânăstirea
Bunea se pregătesc de vecernie.
Gura de aer îmbătător de curat de
la Vulcana-Băi m-a ţint treaz o bună jumătate de an, pe toate drumurile mele,
obişnuite (obligatorii!).
În toamnă, la al doilea popas la
Vulcana-Băi, m-am hotărât să urc până la Mânăstirea Bunea... Mi-am rezervat
ziua de Duminică.
Mai întâi, drumul este plăcut.
Întortocheat, hopuros. În pantă domoală. Uşor de urcat. Până a intrat în
pădure! De unde s-a îngustat brusc, săpat de ape, potopit de bolovani, mai mici
şi mai mari, încât să-ţi rupi picioarele... Nu întâmplător, poate fi străbătut
doar călare pe un măgăruş sau cu tractoraşul, după cum aveam să aflu, mai
târziu... Indicatoarele (pe care este semnalată şi distanţa până la
Mânăstire...) mi-au fost de mare folos, dar nu ştiu cum, din ce urcam mai mult,
din ce ar fi fost cazul să ajung mai repede, parcă mă tot îndepărtam de locul
râvnit. M-am simţit, cumva, de-a lungul traseului, fermecat, pe de o parte, mai
ales, m-a urmărit neîntrerupt corul ciocănitoarelor... M-a asurzit! Chiar era
să mă rătăcesc, la un moment dat, pentru că m-am tehuit la cap. Pe de altă
parte, eram împins din spate de o forţă ciudată.
Porţia nemaipomenită de ozon,
care mi-a desfundat plămânii, plini de zgura oraşelor (mai ales, cea din
Bucureşti...), m-a făcut să nu-mi mai simt greutatea trupului, să am senzaţia
de zbor! Astfel am ajuns, în cele din urmă, la porţile Mânăstirii de pe culme,
am păşit pragul Bisericii...
Învăluit de cântarea tânguitoare
a călugărului de la strană, de glasul părintelui, care oficia Sfânta Liturghie
– cumva, pogorât, parcă din altă lume – deoarece afară de alţi trei călugări,
mai în vârstă şi doi tineri, Ea şi El, probabil, „rătăciţi” şi ei, căutători de
senzaţii tari, nu mai era nimeni în Sfânta Biserică.
Posibil, barba mea bogată, albă,
ochii înlăcrimaţi, de fericire, s-au dovedit mult prea convingători... pentru
că m-am trezit, la urmă, invitat la modesta trapeză, omenit, iar de la pangar
m-am ales cu o cărticică, „De vorbă cu Duhovnicul”, editată de Mânăstirea
Bunea... Un fel de „samizdat”, lipsind orice date despre tipografie etc. Până
şi numele Duhovnicului lipseşte, dar învăţăturile (sub formă de
întrebări-răspunsuri) mi s-au părut de o aleasă limpezime şi înţelepciune.
M-a impresionat profund
„Decalogul tăcerii” de la pagina 34, cele 10 postulate, un fel de 10 porunci,
de care ar trebui să ţină seama şi un scriitor... Dar, mai ales, când se
întâlnesc doi „limbuţi”, pentru că, de fiecare dată, ne încăierăm la vorbă, cu
Eusebiu, ca doi nebuni.
Va trebui să învăţ şi „arta
tăcerii”, după cum sunt îndemnat:
1.
Taci,
dacă nu ai de spus ceva folositor, important şi vrednic de luat în seamă!
2.
Taci,
când i-ai enervat pe cei din jur!
3.
Taci,
până când îţi vine rândul să vorbeşti!
4.
Taci,
atunci când eşti provocat!
5.
Taci,
când eşti nervos şi iritat!
6.
Taci,
când intri în Sfânta Biserică, pentru ca Dumnezeu să-ţi poată vorbi!
7.
Taci,
când pleci de la Sfânta Biserică, pentru ca Duhul Sfânt să poată imprima în
mintea ta lucrurile pe care le-ai auzit!
8.
Taci,
când eşti ispitit să vorbeşti „fără rost” sau neîntrebat!
9.
Taci,
când eşti ispitit să critici!
10.
Taci
şi gândeşte bine înainte de a vorbi, ca să nu spui prostii!
Grăieşte
lui Dumnezeu multe şi oamenilor cât mai puţine! Mult succes în tăcere
conştientă, voită!...
Cu această urare de „mult succes
în tăcere” m-am trezit invitat (imediat după masa, stropită cu o cană mare de
vin roșu, fiert cu scorțișoară…) de către unul dintre călugări să admir GROTA,
unde se autoizolau pustnicii, pe timpuri, pentru rugăciune și tăcere profundă.
Și a luat-o înainte, pe o cărărușă…
– Că nu-i departe, frate Mihai…
Posibil, dar cărărușa s-a dovedit
șerpuitoare pe buza unei adevărate prăpăstii. Abia bătătorită de rarii amatori
de senzații tari, cărarea era acoperită, din gros, de frunze putrezite, din
anii trecuți, cu altele, căzute recent, aurii.
Șonticăiesc în urma însoțitorului
meu, căruia nici nu-i cunosc numele… El pășește spornic înainte,
îndepărtându-se tot mai mult, abia dacă îi zăresc figura cernită printre
trunchiurile vineții ale copacilor, mi se pare că nici nu atinge pământul,
calcă, ușor, pe aer, pe un fel de pernuțe de puf de îngeri. Spațiul devine treptat-treptat un picior de plai, ori o gură de rai, timpul dispare (bine că am
închis, de la bun început, înainte de Sfânta Liturghie, telefonul mobil…),
totul plutește în jurul meu, caleidoscopic, simt că mă prăbușesc.
Încălțările mele au tălpi tocite
de prea multe drumuri, simt cum lunec, la tot pasul; din ce în ce mai
amenințător, cărarea a și dispărut de sub picioare, frunzele uscate foșnesc
misterios, crănțănesc, ca nisipul între dinți; încerc să mă agăț de câte o
rădăcină, din dreapta, de câte un smoc de iarbă uscată ori pe jumătate încă
verde, de niște colțare de pietre, de pământ, cu ochii ațintiți mereu spre
umbra (doar umbra!) călugărului, tot mai tulbure, un adevărat miraj.
Și tot lunec!
Și mă rog, în suflet: „Doamne,
ocrotește-mă… Doamne, nu mă lăsa în brațele prăpastiei… Doamne… Maica Domnului…
Iisuse Hristoase…”.
Mai fac un pas, lunec și mai
periculos, nu mi-am luat măcar un băț cu vârf ascuțit, ca să mă sprijin, iar să
rup unul, din mers, nu văd cum, abia mă țin într-un picior.
Cu dreptul mai pipăi pământul, cu
stângul atârn în aer; încerc, din răsputeri, să nici nu mă uit, cu coada
ochiului, înspre hăul fără de fund, spre care s-ar putea să lunec în orice
clipă.
Mă uit în urmă: cărarea a
dispărut! Nici tu înainte să mă mișc, chiar și pe genunchi, nici tu să mă
întorc la Mănăstire, fără de însoțitor, căci până și umbra călugărului
dispăruse între timp.
„Tatăl Nostru, carele ești în
Ceruri…”
Minune!
După ce am murmurat, doar cu
buzele Tatăl Nostru, cărarea s-a limpezit, de la sine, în fața mea, am găsit și
un fel de toiag, noduros, de carpen și cu ajutorul lui, fără să mă mai uit în
stânga, spre hăul fără de fund, am străbătut ultima sută de metri (poate, nu
erau decât cincizeci-patruzeci…) și m-am trezit chiar în preajma grotei… Sus de
tot. Într-un mal de piatră. Scobită în stâncă… Verticală… La cel puțin 10-12
metri înălțime, fără de acces. Se poate urca doar pe o scară împletită din
funii… Călugărul stă în genunchi, la poalele grotei, se roagă, bate mătănii… Eu
mă tot holbez în sus, unde nu descopăr decât o gaură gigantică, neagră, fără de
fund, înfiorătoare, care ar putea să mă soarbă ca un magnet puternic.
Mi-am făcut Semnul Crucii. Am așteptat
să-mi ofere niște explicații; călugărul
după ce mi-a văzut fața, chipul, schimonosit de spaimă, ochii tulburi, a
renunțat.
Când am ajuns în curtea Vilei
Mareș, Eusebiu și Minodora mă așteptau, cu spaima scrisă pe față.
– Frate Mișu! Păi, așa ne-am
înțeles noi? Să nu dai niciun telefon o zi întreagă? Ne-ai băgat în boale…
Te-am așteptat la prânz.
Nu pot deschide gura. Mai sunt
„sub farmecele tăcerii”, de parcă m-ar fi scăpat Moartea din ghearele ei.
– Am crezut că te-au mâncat lupchii!
Frumos pronunțat, ca la noi, în
Bucovina.
– Puteau să te încolțească niște
mistreți, să te sfâșie în bucăți…
– Pe o vreme ca asta haitele de
lupi se dau la oi.
– Și turmele de porci sălbatici
sunt în căutare de ghinde de stejar.
– Chiar și ursul bântuie.
Gura mea e încleștată. Zăvorâtă.
Abia acum îmi dau seama, cu
adevărat, prin ce am trecut.
Bunul Dumnezeu m-a ocrotit și de
data asta, pentru că încă nu mi-am ispășit toate păcatele…
Am revenit la București, după un
somn profund, neîntors, în Casa cea Mare a soților Platcu din ospitaliera Vilă
Mareș.
Și chiar dacă noul meu prieten,
m-a și suduit puțintel, cu un soi de vorbe, neaoșe, de care eu m-am cutremurat
(pe dinăuntru…), nu m-am supărat…
Trebuie să rezist!
Trebuie să tac.
Trebuie să îndur.
Să ne suportăm unul pe altul,
dacă Bunul Dumnezeu s-a milostivit cu doi bolnavi de dor de Bucovina.
Mi se frânge inima de durere,
când văd ceea ce văd în România.
Dar am promis să tac.
Am luat/trăit o lecție dură de
…tăcere!
Cu ARISTARC 2 (3 exemplare, din
care unul îmi aparține…), burdușite în bagajele mele (cărți, cărți, cărți…
printre care, în primul rând, Sfânta Biblie, în limba rusă, periuța și pasta de
dinți, reportofonul și umbrela…), am pornit, din nou, la drum. Provocarea
vieții mele, dintotdeauna, cum numai se desprimăvărează.
– Un exemplar e pentru Vasile
Tărâțeanu, celălalt, pentru Dumitru Covalciuc, mă pune în gardă Eusebiu. Dar nu
le dai pe daiboj… Să obții de la frații tăi bucovineni, pe care ba îi tot
lauzi, ba îi tot critici, câte un volum reprezentativ pentru Târgoviștea literară.
Au nu sunt și eu un fel de
Aristarc? Sau Aristarh… Consult „Micul dicționar enciclopedic” (Editura
enciclopedică română, București, 1972), pentru că altă sursă nu am la îndemână,
deși Eus Platcu mi-a explicat semnificația titlului volumelor sale.
„ARISTARH din Samos (310-230
î.e.n.), astronom grec. Primul care a presupus că Pământul se rotește în jurul
axei sale și în jurul Soarelui”.
„ARISTARH din Samothrace (c.
215-143 î.e.n.), critic și filolog alexandrin. Prototipul criticului sever, dar
drept. A comentat texte din Homer, Hesiod, Alceu și Pindar”.
Deși, Eus Platcu mi-a lămurit
semnificația titlului volumelor sale
La Vila Mareș a șugubățului
Eusebiu, pe rând, când am fost invitați eu, când Ștefan Hostiuc.
Abia dacă am revenit din Rusia,
mai exact, după un popas de o lună în Basarabia (Tabăra Internațională de
Creație de la Parcova-Edineț, Ediția a zecea, jubiliară… unde am compus noul
volumaș de poeme în stil Haiku, „Dinozaurul de la Parcova”), mi-am anunțat
sosirea prietenului de la Vulcana-Băi.
– Cu primul tren să vii la mine!
Scurt și clar. Dar tot m-am „mocoșit”
câteva zile prin București.
Și de data aceasta m-a cărat cu
mașina doctorul Mihai Voiculescu, de la Târgoviște, unde am făcut un mic popas
la cabinetul său de stomatologie (chiar m-a invitat să urc în „scaun”, s-a
uitat în gura mea… și s-a apucat de cap, mi ales, când i-am recunoscut, sincer,
că n-am consultat un stomatolog în viața mea de 65 de ani!).
La Vulcana-Băi, cum am tras aerul curat și
înmiresmat în piept, am reînviat, am întinerit… O zi și o noapte am citit
corectura primului număr al revistei Târgoviștea
literară, la care sunt un fel de redactor, instalat în Eus Platcu (de data
asta îl numesc cu numele de pe coperțile cărților Domniei Sale…).
Textul revistei s-a dovedit gata
corectat; am semnalat unele litere sau fraze omise de corector.
Revista Târgoviștea literară este gata de tipar.
Și au urmat bătăliile noastre
literare, mai exact, o ciomăgeală aproape insuportabilă, pe care trebuie s-o
rabd numai eu, de fiecare dată, un fel de „examen” continuu la limba și
literatura română, pe care, după părerile profesorului eu n-o cunosc.
Dialogul începe cam în felul
următor:
– L-ai citit pe cutare? Dar pe
cutare…?
Dacă răspund „citit”, mă pune să
povestesc, în detaliu… Dacă nu, mă afurisește.
– Da, pe Joyce?
– Bineînțeles…
Nici nu-i recunosc, că am citit,
la timpul respectiv, Oamenii din Dublin,
în limba rusă, apoi Portretul artistului
în tinerețe, în traducere românească. Îi spun ce am pătimit cu Ulysse.
Dar Eusebiu nu e dispus să
asculte destăinuirile mele până la capăt…
– Joyce nu poate fi citit… Ulysse…
– Cu-um?
– Doar de ținut în bibliotecă…
– La vedere?
Și ca să mă năucească, să mă
umilească definitiv, se apucă de cântat „Kalinka-a-a…”, desigur, pe rusește! În
mod special, pentru mine, care abia dacă am scăpat de ruși, deși n-o să scap
niciodată definitiv.
– Ka-a-alinka-a-a!!!
Apare, alarmată, doamna Minodora,
încercând să afle ce s-a întâmplat, deși își cunoaște prea bine soțul.
– Ka-a-alinka-a-a!!!
Și ca să evit o „cacofonie”
perfectă…
– Candidatul nostru la Premiul
Nobel nu cunoaște limba română… Probabil, nici rusa…
Și mai scoate o „Kalinka…” după
care un hohot de râs nebunesc, satanic, homeric (nu știu, dacă e potrivită
comparația…), de se declanșează tocmai clopotele de la Mânăstirea Bunea, la
distanță de câțiva kilometri buni, doar i-am parcurs, m-am convins pe
propria-mi piele… Numai să nu atragem, cu asemenea exclamații, haitele de lupi
(vecinii au o turmuță de oi în ocol…), ori niște mistreți înfometați… Poate, un
urs, asurzit și el…
Mă apuc cu mâinile de cap! Trec
prin bucătăria de vară, printr-un șopron cu teancuri-teancuri de lemne
despicate, pentru iarnă, peste câteva straturi… Deschid o portiță din plasă de
sârmă și ies pe Munte! Salvarea mea… De fiecare dată, când nu mai rezist…
Muntele nu-i decât un „deloc” (așa
i se spune la noi, în Bucovina), îngrădit cu sârmă (chiar și din cea
ghimpată…), însăilat cu găteje, un fel de ostrețe, care fac parte din „moșie”,
dar nu este cultivat, un anume „teren de respiro”, dacă poate fi numit și
astfel, de care se bucură aproape fiecare gospodărie de la munte, dacă își dorește…
Pământ păzit cu strictețe, împrejmuit, rezervat…
Iarba e uscată. Pământul e
crăpat. Urmele adânci ale secetei din vara aceasta, pe care am simțit-o, din
plin, și în Rusia și în Basarabia și la Bahrinești… Doar în pădure (care începe
imediat dincolo de gard, din vârful „dealocului”) iarba mai este verde, cu
vârfurile îngălbenite.
AU FUGIT MELCII DE-ACASĂ… Nu-i a
bine! Încerc să le urmăresc drumul. Mă las în genunchi. Urc-cobor, dar, mai
ales urc din cochilie în cochilie și deodată dau peste un pâlc de tufari, cu
ace lungi. Mă strecor pe sub ramurile amenințătoare… Descopăr un fel de groapă,
de adâncitură, cumva nelalocul ei… Care mă atrage, mă amenință. Un triunghi al
Bermudelor? Nu mi-a spus nimic, nu mi-a pomenit de el noul meu prieten. Poate,
e taina lui? Taina abundenței literare?
Oricum, Eusebiu are lemne de foc
pentru mulți ani înainte, gata tăiate, despicate, tencuite, pentru cel puțin un
deceniu înainte, dacă nu – pentru o sută de ani! Numai să trăiască atâta…
– Conu Mișu s-a înto-o-ors!
„Ka-a-alinka-a-a…”
Mâncăm afară, în curte: o masă
din lemn masiv, cu picioare de metal. Bucate alese, gustoase, ca de obicei. Nu
le merit… Prea de tot boierește sunt primit… Aflu (în mare taină…) că fosta
profesoară Minodora scrie versuri… O casă de scriitori! Fiica de la Paris
publică cronici dramatice.
În salon mi se pune în față un
volum de Ion Ghica, editat la București, în 1879, „Convorbiri economice”… Eus
Platcu „sloboade” și muzica… Tare de tot! Răsună casa. Numai compozitori mari!
Pe care eu nu-i prea pot identifica… Muzică de orgă… Oratorii în limba greacă…
Asurzit, mi se „destupă” mintea, citind din Ion Ghica: „Numai literatura pote esprima cu esactitate starea intelectuală și
morală a unei epoce, căci ea este forma sub care se înregistreasă ideile,
credințele și cunoscințeleunei națiuni; numai ea pote da o cunoscință precisă a
raporturilor ce esistă între oamenii și lucrurile unui timp cu ideile cele
adevărate; ea este tesaurul în care se depun cunoscințele societăților
omenesci. Cu cît un popor are prejudețe mai puține, cu cît se cunosce adevăruri
mai multe, într’un cuvânt cu cît are mai multă sciință, cu atît este mai
luminat și mai înaintat pe calea progresului și a civilisațiunei. Un popor
coprins de eresuri și de prejudețe, un popor ignorent este totd’auna fatalmente
espus a deveni victima intriganților și impotorilor ambițioși care sub masca de
voitori de bine îi escită patimile, îi lingușescu tendințele cele proaste și
ajungu a-lu esploata în folosul intereselor lor”.
Ce frumos, Doamne! Ce limbă am
avut…
A doua zi SUNT SĂRBĂTORIT! Am
împlinit 65 de ani… Nici nu-mi vine să cred, că Bunul Dumnezeu m-a răbdat atâta
amar de vreme pe acest pământ.
Mă bucur cu adevărat de această
familie, cuplu armonios – Minodora și Eusebiu, de prezența fiicei lor Mădălina și
a ginerelui Traian, o celulă din adevărata Românie.
O masă de sărbătoare, cu șampanie, friptură și un tort
regal, cu urări sincere de sănătate și românescul „La mulți ani!”. Sunt mișcat
până la lacrimi… Dar nu le slobod pe obraz: lăcrimez de bucurie pe dinăuntrul
sufletului.
Mai citesc o dată revista (care există, deocamdată, într-un
singur exemplar) TÂRGOVIȘTEA LITERARĂ…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu