Ion Bălu: Călinescu - spectacolul devenirii
Deşi puţini scriitori s-ar fi încumetat
să opteze pentru un titlu de carte folosit de un alt autor, Ion Bălu depăşeşte
această prejudecată şi recuperează de
la Ionel Oprişan sintagma spectacolul
personalităţii pentru un volum propriu, apărut la Editura Fundaţiei
Culturale Ideea Europeană, Bucureşti, 2004 –
o lucrare monografică pe care o
dedică reconstituirii portretului fascinant al lui George Călinescu. Autorul
face nu doar dovada curajului şi a lipsei de inhibiţie în acest sens, dar îşi
convinge cititorul, fără echivoc, că modelul intelectual pe care îl prezintă în
studiul său reprezintă cu adevărat un spectacol
al personalităţii, autentic şi unic, pe care oricine îl poate urmări cu
acelaşi interes şi cu aceeaşi admiraţie. Aşadar, ambii semnatari ai monografiilor
au fost atraşi de procesul formării
călinesciene, de modul de asimilare a ideilor cu un mare coeficient de individualitate, idei pe care criticul de
vocaţie le-a integrat predispoziţiilor native ale structurii proprii.
Iniţial, G. Călinescu – Spectacolul personalităţii. Dialoguri adnotate este
titlul ales de folcloristul, critic şi istoric literar Ionel Oprişan, în anul
2000, pentru o carte în care el a reunit interviuri realizate cu personalităţi
diverse din anturajul lui Călinescu. Multiplele materiale documentare, extrase
din arhivă, decupate din colecţii particulare şi/sau publice sunt reunite în
volum şi au aparut în format la editura Seculum
IO. Cei mai mulţi dintre cei regăsiţi în grupajul autorului sunt foşti
colaboratori în cadrul Institutului de Istorie Literară şi Folclor: Geo Bogza,
I.C. Chiţimia, G. Ivaşcu, D. Micu, George Muntean, Ovidiu Papadima, Al.
Rosetti, D.I. Suchianu, Cornelia Ştefănescu, Ştefana Valisar-Teodoreanu,
D.Vatamaniuc, Teodor Vârgolici, Alice Vera Călinescu, Gh. Vrabie. Dacă Ionel
Oprişan are însă ca antecedent auctorial ediţia G. Călinescu. Oglinda constelată (1990), profesorul Ion Bălu şi-a
declinat pasiunea pentru figura remarcabilă a criticului încă din anii 70,
munca sa finalizându-se cu numeroase studii, relevante, nuanţate, de un real
folos în special seriilor de studenţi filologi, dar şi multor colegi
autori/cercetători în itineraţia lor prin bibliografii: George Călinescu. Critică şi interpretare (1970), G. Călinescu. Eseu despre etapele creaţiei
(1970), G. Călinescu. Biografie
(1975), Viaţa lui Călinescu (1981;
ediţia a II-a – 1994), şi G. Călinescu.
Spectacolul personalităţii (2004). Ion Bălu surprinde foarte bine în
demersul său critic secvenţele ascensionale ale lui George Călinescu, faptul că
viaţa a fost generoasă şi i-a oferit
acestuia circumstanţele prielnice împlinirii decisive, aşa cum, mai târziu, din
ipostaza sa de prozator, Călinescu ,,a oferit” personajelor sale care l-au imitat prin destin: Jim Marinescu,
din Cartea Nunţii; Felix Sima, din Enigma Otiliei; Ioanide, din ultimele
două romane.
Spectacolul
devenirii începe
în viziunea lui Ion Bălu cu un raport de forţe insinuat între provenienţă şi
nevoia de intelectualitate, iar în prima parte a cărţii (Dinamica personalităţii) Călinescu este urmărit în etape, ca un
autentic personaj de roman, un erou real aflat pe drumul complex al
iniţierii în intelectualitate. Profesorul Ion Bălu face trimitere inclusiv la
psihanaliză, atribuindu-i ,,personajului” său aşa numitul complex al lui Prometeu: ,,totalitatea de trăiri psihice, situate
pe un fond afectiv profund, ce provoacă, după caracterizarea succintă a lui G.
Bachelard, năzuinţa de a şti cât părinţii
noştri şi mai mult decât ei, de a şti cât profesorii noştri şi mai mult decât
ei”. Biografia ,,adolescentului” este marcantă: două perechi de părinţi,
lipsa unui model formativ şi statutul de orfan, copilăria secerată de lipsa
unei afectivităţi normale, adolescenţa lipsită de relevanţă, dezinteresul
pentru învăţătură şi resemnarea în mediocritate, şocul trăit de revelaţia
poziţionării în societate. Toate acestea au săpat
în interiorul fiinţei călinesciene un complex cu care tânărul a luptat şi pe
care a intuit foarte bine că-l poate învinge doar construindu-şi fiinţa interioară, cea care poartă lupta
cu toate provocările. Hotărârea de a-şi construi o existenţă independentă a
venit ca un semn, aducând prilejul de
a se angaja în funcţia de custode la Biblioteca Facultătii de Litere şi
Filozofie, în mai 1919, hotărâre fermă, luată pe cont propriu, fără a-şi
consulta nici părinţii. Volumele întâlnite acolo (mai ales cele care purtau
ştampila de donaţie a lui Titu Maiorescu), i-au
relevat în opinia lui Ion Bălu cunoştinţele lacunare, informaţia limitată
şi precaritatea culturii generale, în contextul în care, tânăr fiind, Călinescu
trimisese primele versuri la revista ,,Sburătorul” a lui Eugen Lovinescu şi
primise un răspuns evaziv prin obişnuita ,,poştă a redacţiei”. La fel de bine
este surprins ,,tânărul aspirant”, aflat în căutarea unui tată potenţial, a
unui părinte spiritual care să-l susţină în demersul existenţial al muncii
intelectuale de care se simţea cu adevărat sedus. Figurile care au marcat pe
rând formarea spirituală a tănărului Calinescu au fost profesorul de limba şi
literatura italiană de la Universitatea Bucureşti, Ramiro Ortiz, şi apoi, în
Italia, Vasile Pârvan, care a pus în mişcare o devoţiune filială. De la Vasile Pârvan tânărul Călinescu va
învăţa mai ales faptul că munca semnifică o asceză, iar munca constantă pentru atingerea unui ideal se transformă într-o filosofie
existenţială. Ion Bălu îşi urmăreşte eroul de-a lungul anilor esenţiali
de formare, ani de acumulare şi devenire
intelectuală, fără să omită nimic din întâmplările benefice prin care trece
acesta şi fără să neglijeze reverberaţiile produse în matricea spirituală a
eroului. Călinescu se va transforma spectaculos într-un intelectual cu un larg
orizont de gândire, care va manifesta mereu o dispoziţie generală spre nou.
Autorul nuanţează sinteza de însuşiri intelective, etice şi psihice ale
viitorului critic. Fin observator al psihologiei, Ion Bălu nu ignoră
chinuitorul complex de inferioritate socială care îl va urmări pe Calinescu
de-a lungul timpului şi pe care acesta îl va ascunde cu grijă de contemporanii
săi, din umilinţă şi din orgoliu. Acest sentiment nebulos se va împleti în timp cu un complicat proces nevrotic pe
care se vor grefa periodic maladiile comune ale afecţiunii (crize activate la
răstimpuri de evenimentele nefericite la care existenţa îl condamnă, unul
dintre acestea, intens speculat, fiind chiar moartea părintelui formativ Vasile Pârvan). Ascensiunea efectivă a lui G.
Călinescu porneşte în viziunea profesorului Ion Bălu o dată cu întoarcerea
acestuia în ţară, în 1926. Venind din Italia, el va profesa la Timişoara şi
apoi în Bucureşti. Călinescu desfăşoară simultan o intensă activitate
publicistică, asemănată de exeget, din perspectiva timpului, cu eseistica lui
Mircea Eliade, răsunătoare de asemenea în epocă. Tot atunci Călinescu debutează
ca poet (în ,,Universul literar”, condus de Perpessicius), scrie recenzii,
semnează rubrica permanentă din săptămânalul ,,Viaţa literară” (editată de I.
Valerian), realizează, sigur pe sine, studii surprinzătoare de istorie
literară, semnează diverse note/articole/cronici/răspunsuri polemice:
,,Textele, construite pe cuceritoare scenarii ideatice, dezvăluie o gândire
îndrăzneaţă, ce sfarmă prejudecăţile şi tiparele academice, conturează
aptitudinea de a descoperi structuri inedite în opera analizată, un gust
cultivat, apt să reliefeze valorile perene şi mai cu seamă disponibilitatea de
a comunica opiniile printr-un limbaj expresiv, cu o adevărată încărcătură
imagistică, menită să convingă nu numai prin ceea ce spune efectiv, ci şi prin
ceea ce sugerează”. Exegetul Ion Balu înfăţişează cu maximă rigoare implicarea
criticului în viaţa culturală românească a vremii, punctând cu exactitate
fiecare bătălie dusă de critic pe tărâm intelectual, exprimând cu plasticitate
năzuinţa perpetuă a lui Călinescu de a
smulge timpului o oră în plus. Toată această perioadă de maximă
creativitate călinesciană a fost completată inclusiv de expuneri critice, de
conferinţe şi de prezenţa cărturarului în viaţa civică, dovedind pasiunea sa
,,de interpret şi exponent al opiniei publice, un moralist care şi-a asumat
decizia de a fi util, prin cuvânt şi faptă, semenilor săi”.
Portretul de maturitate al lui George
Călinescu se îmbogăţeşte cu nostalgia
clasicismului, cu idealul
monumentalităţii (influenţă asimilată în perioada petrecută la Şcoala
Română din Roma) şi cu proiectarea artei
pe coordonatele universalităţii, realizabile în concepţia criticului doar
prin reprimarea eului şi prin aducerea în prim plan a umanităţii canonice şi a
psihologiei caracterologice. De asemenea, vocaţia
sa pedagogică, calitatea de editor
de reviste (,,Capricorn”, în 1930, două numere şi ,,Jurnalul literar”, la Iaşi,
în 1939), precum şi importanta corespondenţă
cu tinerii dornici de dialog (prin intermediul diverselor publicaţii sau/şi
prin prelegerile din amfiteatre), dovedesc
obiectivele pedagogice pe deplin conştientizate şi asumate de critic.
Ion Bălu nu omite în exegeza sa nici aprecierile pentru călătoriile de studiu
făcute de Călinescu prin ţară în perioada 1955-1958, împreună cu grupul de
cercetători ai Institutului de Istorie Literară şi Folclor. Un capitol special
al monografiei este dedicat sentimentului
religios care caracteriza certitudinea
scriitorului în prezenţa unei centralităţi indeterminate, dar şi convingerile lui afective şi relaţiile interumane.
Autorul observă cu interes acest aspect extrapolând ideea criticului, care credea că religia se bizuie pe un
instinct fundamental, până la o convingere a lui Mircea Eliade, aceea că
religia constituie un element component al conştiinţei umane. În viziune
călinesciană, arta se suprapune
sentimentului religios, fiind acelaşi lucru, revelaţie, deoarece arta
determină în receptor o stare sufletească favorabilă contemplaţiei. Ambele
au, însă, contemplarea misterului, ca
punct comun. Chiar mistica şi ştiinţele oculte (noţiuni regăsibile în
parapsihologia modernă de astăzi) au exercitat fascinaţie asupra spiritului
călinescian care a făcut însă distincţie între acestea şi noţiuni precum
viziune/ revelaţie/extaz/iluminare.
Cel mai sensibil capitol al prezentării
este desigur cel al compromisului necesar.
Alegerea angajării politice survenite
pe fondul unei tot mai accentuate înclinaţii spre opţiuni democratice, concomitent cu distanţarea semnificativă de
fascism şi comunism, au fost justificate de critic prin afirmaţia că zgomotul evenimentelor l-a scos în stradă
– ceea ce pune în evidenţă înainte de
toate calitatea lui radicală, transparentă şi implicată, atitudine mult mai
onestă decât a multor implicaţi ai regimului, ipocriţi care, paradoxal, au
devenit, parte din ei, mai târziu, chiar detractori ai criticului. Pentru
Călinescu, beneficiarul indiscutabil al unei lucidităţi critice extinse, zorile luminoase ale noii societăţi
promise s-au dovedit curând depărtări
ceţoase, iar, în consecinţă, sinceritatea şi elanul criticului au fost
constrânse la (re)evaluare. Nu au întârziat să apară nici criticile politice şi
represaliile obişnuite, delimitarea ideologică a politicului pus faţă în faţă
cu primejdiile naţionale lansate de Călinescu (prin mucegaiurile semnate de acesta în
paginile literare). Îndepărtat de la catedră, detaşat disciplinar, urmărit şi
interzis în 1954, (când romanul Bietul
Ioanide era considerat nociv),
George Călinescu îşi va asuma destinul învăţând din toate, gândind şi scriind.
Graţie lui George Ivaşcu, criticul a fost reabilitat, dar el va opta pentru o
nouă declaraţie de adeziune în 1955, gest discutabil, mult prea complicat (şi
pentru absolvire şi pentru înţelegere deopotrivă), greu de explicat din afara
contextului sensibil al epocii. Un rol, un joc sau poate doar o utopie,
entuziasmul lui G. Călinescu rămâne umbrit de un anume mister. Poate, aşa cum
sugerează Ion Bălu, ideea a fost aceea că, neavând decât alternativa sumbră a
dispariţiei intelectuale şi a tăcereii, Calinescu a preferat să se concentreze
la mlădiţele noului, să se ascundă astfel de realitatea terifiantă a
epocii şi de mecanismele Kafkiene ale existenţei, pe care însă nu se poate
să nu le fi văzut în adevărata lor fatalitate. Exegetul consideră că marele
critic s-a aşezat sub vremuri ,,cu bună ştiinţă”, încercând să (se) salveze, să
ofere istoriei/umanităţii ce se putea din imensa lui capacitate şi
disponibilitate. Ingerinţele ideologice l-au copleşit, l-au învins, l-au
stigmatizat, i-au metamorfozat mentalitatea
estetică devenită restrictivă în
ultimii ani, conştient sau nu. Dar Ion Bălu, graţie inteligenţei şi meritelor
sale de hermeneut obiectiv, îşi înţelege până la capăt eroul. Capătul
rezistenţei morale este o consecinţă
care se estompează sub beneficiile operei călinesciene şi este mântuită de
munca titanică a criticului. Un destin asumat şi devenit acceptat/acceptabil
tocmai prin faptul că într-o balanţă ipotetic-divină a răului şi a binelui, George Călinescu a ştiut să măsoare proporţiile, iar, dacă
binele trebuie făcut cu/printr-un rău încorporat,
acest lucru poate înseamna viziune.
Ion Bălu a căutat să-i înţeleagă în profunzime criticului fiinţa interioară, cu
neajunsurile şi cu limitele ei, de aceea a accentuat în cartea sa hotărârea
imperioasă a lui Călinescu de a-şi păstra
dialogul cu contemporaneitatea (de care avea structural nevoie), precum şi
sentimentul pe care acesta îl va fi avut,
acela că posibilitatea de a rosti un cuvânt oricât de insignificant este mai
util decât tăcerea desăvârşită.
Capitolele ulterioare ale cărţii lui
Ion Bălu fac referire la universul operei călinesciene, fiecare din ele
conducând spre instanţa exempară, de
înaltă ţinută intelectuală reprezentată de George Călinescu (ipostaza de
arhivist/critic/istoricliterar/estetician/prozator/poet/publicist/dramaturg).
Alături de acestea se mai află fine
consideraţii pe marginea complexelor literaturii române, a modernităţii
romanului, a prezenţei vocilor narative, precum şi câteva ipoteze critice
asupra scriiturii călinesciene.
Eseul semnat de Ion Bălu despre modul
cum a devenit Călinescu el însuşi
surprinde plăcut cititorul prin minuţiozitate, complicitate şi responsabilitate
analitică. Autorul lui înfăţisează într-un mod remarcabil şi original
personalitatea complexă şi contradictorie a marelui critic, precum şi
particularităţile operei acestuia, realizând un studiu concentrat şi onest,
necesar şi lămuritor prin echilibru şi obiectivitate, mai ales acum, în
contextul reverberaţiilor unor contestări mai vechi ale criticului George
Călinescu, pe care generaţiile noi categoric nu trebuie să-l piardă.
Felicitari ,Magda Grigore:pentru intelegerea profunda a studiului pe care Ion Balu il adauga celor anterioare privind personalitatea monumentala a lui G Calinescu;pentru limbajul critic modern,atragator si plin de respect fata de cei doi literati aflati in discutie si fata de cititori.
RăspundețiȘtergereImi placi mult si ca poeta !