Destinul caietelor spiralate
sau osuarul numit Jurnal
Apărut cu o întârziere nemeritată,
din nemărturisite pricini subiective, Jurnalul
Ecaterinei Oproiu (Jurnal 1, piguleli, editura SemnE, Bucureşti,
2013, 313 p.) este o experienţă a sensibilităţii şi a nostalgiei. Născut din
recitirea caietelor-jurnale,
permanent-însoţitoare în trecut (în
ghiozdan/ în servietă/ în poşetă), volumul capătă aspectul unei
scrieri memorialistice, consistenţa unor mărturii din sursă directă şi
semnificaţia metaforică a destinului ascuns în caietul cu sârmă. Acesta i-a fost autoarei tovarăş de drum, fidel
şi constant, reuşind să salveze, inspirat,
secvenţe relevante din viaţa unei femei
de succes, cum ar suna astăzi o sintagmă la modă. Ecaterina Oproiu
reprezintă pentru cunoscători un simbol al feminităţii inteligente şi exemplul
unei tipologii puternice, una din puţinele femei care au izbutit o carieră
unică într-o Românie tensionată, derutată de valori confuze, într-un regim
ideologic în care personalitatea în sine nu era promovată, uneori nici
măcar îngăduită. Cu toate aceste aspecte restrictive ce ţin de regimul politic,
libertatea câştigată după 1989 nu mai era necesară pentru confirmarea Ecaterinei Oproiu, multiplele sale calităţi (publicist,
biograf, critic de film, scriitor, traducător, redactor, realizator tv,
cronicar dramatic, editor) au făcut acest lucru mult mai devreme. Destinul
acesteia s-a construit sigur pe sine, constant şi selectiv, reuşind să evite sincopele
şi să înfrângă obstacolele, interferând
cu personalităţi de marcă, ceea ce i-a îmbogăţit din plin biografia şi i-a
deschis perspective. Jurnalul este
inclusiv o incidenţă discretă asupra persecuţiilor epocii trecute, îndurate
(şi) de Ecaterina Oproiu, nu doar pentru faptul că era soţia celebrului Costin
Murgescu, cel care dejucase planul Valev de transformare a ţării în colonie
sovietică, dar şi pentru faptul că era, pentru acele vremuri, o femeie atipică,
cu disponibilităţi pentru deschiderea minţii spre artă/spre conştiinţa lumii
întregi, evaziune nepermisă de
ideologia totalitară căreia scriitoarea i-a fost martor viu. Oricine ar fi îndrăznit să-(şi) deschidă uşile minţii într-un fel sau altul către
dimensiunile umanităţii, către valorile perene sau către adevărul absolut,
risca să vadă chipul hidos al ideologiei, iar Ecaterina Oproiu a avut inclusiv abilitatea de a-şi salva
libertatea şi deopotrivă cariera acceptând tacit şi înţelept câteva izgoniri
din propria libertate şi din propria carieră.
Deşi construit în proporţie majoritară din amintiri personale, gravitând
în jurul eului subiectiv, Jurnalul atinge în câteva rânduri în
diluviul povestirii faţa/forţa distrugătoare a politicului, demascând prin
faptele inserate/contextele amintite/aluzii etc., gesturile cunoscute ale
abuzului comunist. Viaţa autoarei, aşa cum apare ea azi, din perspectiva
maturităţii târzii, pare a fi generoasă în cele din urmă, poate doar pentru că eroina a găsit calea să facă din timpul
propriu şi din posibilităţile lui, o adevărată tehnică de montaj (asemenea personajului creat de autoare într-o
carte anterioară - Interviu).
Întâmplările, aspectele şi detaliile rememorate în Jurnal nu sunt ordonate cronologic
şi nu urmăresc o anumită ierarhie ontologică a evenimentelor surprinse şi a
figurilor evocate, în schimb, ele sunt povestite peste timp, cu beneficiile
vizibile, inerente ale decantării. Ceea îl surprinde pe lector, la modul
general, este sentimentul paradoxal al amestecului dintre o detaşare lucidă,
uneori chiar rece, o detaşare-critică de viaţa concretă şi de personajele ei şi, simultan, o implicare
directă a autoarei, o vedere activă/prezentă în propriul destin (şi o abordare holistică a povestirii),
asumat cu responsabilitate până la ultimul detaliu şi până la cea din urmă
consecinţă, stare în care îşi găsesc locul uneori chiar sentimentul
incertitudinii sau recunoaşterea propriilor limite omeneşti. Un plus valoric îl
constituie simţul umorului care străluceşte permanent în curgerea fluvială a
rememorării. Privilegiul retrospectivei face posibilă acum reevaluarea
chintesenţelor, aprecierea realistă a gradului de importanţă pe care l-au avut
faptele şi oamenii întâlniţi, precum şi reevaluarea obiectivă a insignifiantului, a faptului ontologic mărunt, inevitabil în viaţa cea de toate
zilele, insinuat în orizontul de aşteptare şi în criza idealurilor.
Din Cuvânt
înainte (confesiunea autoarei), aflăm că destinul de scriitoare al acesteia s-a făcut prezent încă din copilărie,
neconştientizat, prin dependenţa de caietul
dictando cu muchia de sârmă spiralată, fără de care copil-adolescent-adult
fiind, Ecaterina Oproiu nu putea circula.
El era urechea secretă, urechea
necesară, abilitatea şi nevoia de (auto)mărturisire a unei sensibilităţi
mature, a unei structuri efervescente,
aflată în permanentă iscodire a existenţei şi a ofertelor ei. Arcul peste timp
provoacă însă o melancolie
eminesciană în care toate par repovestite
de o străină gură, astfel încât autoarea este constrânsă să brodeze din nou
pânza densă a trecutului, să reconfigureze traseul existenţial cu toţi afluenţii lui
(oameni/locuri/întâmplări), să remodeleze bucuria şi durerea, binele şi răul,
câştigul şi pierderea fiecărui aspect consemnat. Prea multe iniţiale, prea multe comparaţii, prea multe referiri la ceva
care trebuia să însemne altceva au făcut necesar actul (re)trăirii la
maximă intensitate (parcă eram într-o
carte scrisă de Esop în colaborare cu La Fontaine, spune cu umor autoarea),
iar acest lucru, psihologic vorbind, a
echivalat după expresia Ecaterinei Oproiu cu un act de autocanibalism. Scriitoarea este nevoită să consume propriul
trecut, să-l digere: începusem să înfulec
paginile – vorba Sfântului Ioan Teologu care-i poruncea îngerului să mănânce
cartea. Paginile acestea capătă semnificaţie inclusiv pentru descrierea
modului de procesare şi metamorfozare a surselor scriitoriceşti, fapt ce ţine
de metabolismul textului şi de coagularea redactării. Doar printr-un astfel de
proces al transfigurării Jurnalul
putea să capete corpul textual şi
viabilitatea obligatorie: ,,Mestecam hârtii decolorate, scorojite, cu semne
îmbârligate (cu anii ţi se schimbă şi grafia). La un moment dat, nu mă mai
puteam opri…[…] Am mâncat sute, mii de file, dar îngurgitatul caietelor,
respectiv chiolhanul cu hălci şi fărâmiţe din propriul trecut, m-a cam pus la
pământ. Nu ştiu alţii cum sunt, dar, pentru mine, recitirea, roaderea,
mâncarea, iar, pe parcurs, halirea propriului trecut a fost – şi rămâne – un act
de autocanibalism. […] Dacă descopeream Răul, mă copleşeau părerea de rău,
remuşcarea sau revolta împotriva unor câinoşi care mi-au dat la cap (cine ştie
unde ajungea capul acesta dacă n-ar fi fost despicat?). Dacă descopeream
Binele, şi binele mă copleşea (părinţi tineri, iubiri îmbobocite – chiar cu
şişul în dinţi, dar iubiri […]. Binele
vulcanic, ca şi binele liliputan a fost şi s-a terminat. Niciodată n-o să-l mai
văd decât sub formă de mumia binelui sau sub forma unui osuar numit Jurnal”.
Din frământarea aceasta a rezultat un volum cu multiple virtuţi. Atmosfera lui
este degajată, însufleţită de darul şi de plăcerea de a povesti. Vocaţia
sufletească a Ecaterinei Oproiu se încarcă cu o lumină febrilă care vine în
special dinspre personalităţile cu care ea relaţionează pe parcurs: Liviu Ciulei, Iorgu Iordan, Marin Sorescu, Petru
Dumitriu, Imre Toth, Niculae Bellu, Relu Cosaşu, Eugenia Vodă, Florin Piersic,
dr. hematolog Berceanu, Tavi Paler, Vera Volman, Gopo, Marin Stanciu, Mark
Turfkruyer- belgianul, Kapralov, albinosul de la Izvestia, profesorul dr.
Setlacec, Paul Călinescu, Ivasiuc (cel care-şi anticipa trecutul) şi Tita,
Crohmălniceanu în ipostaza de poet, Comisarul Moldovan şi regizorul Sergiu,
Pintilie îndrăgostit, Elvira Godeanu şi Miti Gerota, Eva Dragomir, Sanda
Odobescu, dar şi dinspre frumoşii anonimi
cu potenţial literar, surprinşi de
autoare în portrete de o surprinzătore autenticitate: Fruji- contesa, Florea,
Busine punctualul micului dejun gratuit, doamna M.- matematiciana regulei celor
trei simple cu Joker, d-na Stoica - luntraşul Caron în fustă, Fridolina –
croitoreasa de casă, Dorina – nevastă de ştab, Edith – profesoara&Mircea,
Mara –solistă din Sofia, Melina Mercouri – grecoaica, doctoriţa V. etc. Aproape
toate personajele sunt prezentate în
mişcare şi vorbesc indirect/cu uşurinţă despre tipologii reprezentative, strecurându-se ingenios prin culoarul
amintirilor şi trăirilor subiective ale autoarei. Amintirile despre părinţi,
despre bunică, despre vulcăneni sau despre oamenii întâlniţi pe drumul vieţii
(personalităţi remarcabile sau (alţi) oameni
la kilogram!), se unesc firesc în aria evocării. Deşi lumile descrise de autoare şi oamenii
conţinuţi în ele surprind la un moment dat prin distanţe (fizice şi
spirituale), precum şi prin diferenţele specifice, Ecaterina Oproiu îşi
(re)găseşte în fiecare loc ipostaza problematizantă, totdeauna potrivită
pentru ea însăşi. Ea identifică mereu comportamentul adecvat, graţie
disponibilităţii native cu care a fost dăruită, dar şi a disponibilităţii intelectuale
pe care singură a dobândit-o. Câteva pagini ale cărţii sunt alocate spaţiului
natal al tatălui, comuna Vulcana, peisaj subcarpatic cu prea multe ploi
mocăneşti, cum îl descrie autoarea. Imaginea solară asupra peisajului, uman şi geografic, se păstrează intactă
din copilărie, de când zona era o staţiune balneoclimaterică plină de
vizitatori sosiţi cu trenul din ţară
şi preluaţi de la Lăculeţe de trăsurile
lui Stoican şi a lui Ionescu sau ale altor săteni, toate având clopoţei şi coviltir.
Deşi imboldul scriitoricesc pare să nu fi fost
primordial în redactarea cărţii, Ecaterina Oproiu manifestă un talent nativ
pentru arta narativă, scene precum imaginea bunicii, descrierea înmormântării
lui Nelu, portretistica ocazională, diferită, dar constantă, putând concura
oricând la competenţa tehnicilor narative.
Relatat într-un ritm alert, dovedind supleţea gândirii
şi simţul fin al observaţiei rapide/crude/autentice, Jurnalul îşi coagulează scriitura, reliefând câteva calităţi
transparente ale cărţii: fluiditatea, acurateţea, sintetizarea şi umorul.
Limbajul volumlui are valenţe moderne: vocabular bogat, sugestie, vioiciune,
dezinvoltură. Dincolo de amintirile personale care încheagă volumul, osuarul textual al Ecaterinei Oproiu
reprezintă o interesantă proză de
evocare, cu un discurs accesibil şi cu un climat narativ subtil.
Rafinamentul auctorial transpare din abundenţa notaţiilor lucide a
istorisirilor, a flash-urilor psihologice surprinse asupra celorlalţi şi din
ironia salvatoare de care Ecaterina Oproiu a dat dovadă în multe împrejurări,
unele chiar purtătoare de accente dramatice, din destinul social (al său sau al
altora). Bine-venite sunt şi fotografiile alb-negru, inserate undeva în
interiorul cărţii, care aduc mai aproape de noi figuri cunoscute şi secvenţe
memorate imagistic.
Osuarul este, aşa cum afirmă autoarea însăşi, un jurnal scris din inimă, care n-ar mai putea fi citit niciodată de cel
care l-a scris, pentru că asta ar însemna ca singur să opteze pentru un seppuku. Cei care au avut ocazia, însă,
să citească aceste evocări tipărite recent vor aştepta cu siguranţă
presupusul/anunţatul jurnal 2 , pe
care autoarea trebuie să-l decupeze din caietele spiralate şi să-l salveze din uitare,
după care, ca un elogiu adus stabilităţii memoriei personale, se cuvine să-l
insereze în memoria fragilă a
istoriei.
*
* *
HAIT,
MAICĂ!**
Am făcut casa de la Vulcana
pentru tata, care avea “cultul satului natal”. Pentru tata şi pentru Costin,
care spunea că numai la Vulcana lucrează bine. Ileana nu prea se omoară după
peisajul subcarpatic cu prea multe ploi mocăneşti. Ei îi place marea.
Am ridicat casa pe locul celei
vechi, cumpărată de tata, prin 1936, de la unchiu’ Dumitru. Era o casă cu şase
odăi, cu două băi (în localitate se numeau “cabine”) şi – iată şi un alt
privilegiu – avea WC în casă. Prispa lată, cu arcade şi coloane inspirate de
Brâncuşi. Pe zidul prispei, iarna şi vara, portretul domnitorului Ioan Cuza.
Am dărâmat minune de casă (n-am
să mi-o iert).
După ce-am dărâmat-o, tata s-a
mutat pe şantier, iar eu îl ajutam cu aprovizionarea. De pildă, mă duceam la
munte să cumpăr lemne. Ca să nu pierd rândul la gater, am dormit multe nopţi,
în creierul munţilor, chircită în cabina autocamionului.
M-am aventurat şi pe undeva, pe
lângă Ploieşti, şi-am încărcat cărămida în vagoane de tren. Asta după multe
pertractări. Cărămidarii aveau preferaţii lor. Norocul meu a fost cu două
contabile. M-au zărit, au venit la mine, zâmbitoare, şi-au spus că “mă servesc
fără nicio obligaţie”.
– Dar de ce? – Cum de ce? Nu
ne-aţi dat-o dumneavoastră pe Bette Davis? Cine-a prezentat la televizor Totul despre Eva? Aţi prezentat-o de la
Vulcana-Băi?
N-am înţeles întrebarea, dar ca
să fiu mai scurtă, am zis da.
Pentru cine nu ştie, am să
precizez că Vulcana-Băi este o staţiune balneo-climaterică. Cel puţin aşa se
subintitula în anii copilăriei mele, când satul era plin de vizitatori. Veneau
cu trenul până la Lăculeţe. La Lăculeţe, în gară, îi aşteptau trăsurile (una a
lui Stoican, alta a lui Ionescu, dar mai erau şi altele, mai puţin elegante,
toate cu clopoţei şi coviltir).
Mai ales bucureştenii veneau “la
băi”, pentru că se zvonise că băile de-aici sunt mai tari decât cele de la
Karlsbad.
Băile se făceau în casa unde
trăgeai, pentru că fiecare casă avea una-două cabine şi-n fiecare cabină, o
cadă de lemn. Băştinaşii o umpleau cu “apă de iod” (scoasă de pe vale, dintr-un
puţ) şi-o încălzeau cu pietre, de fapt cu pietroaie încinse undeva, în curte.
Fiecare cadă avea un termometru
mare, de lemn, pentru că n-aveai voie să te îmbăiezi decât la o anumită
temperatură. Şi numai un număr precis de minute. Trebuia mare atenţie şi la
durată şi la temperatură, pentru că, după cum spuneam, iodul vulcănean era
foarte “tare” şi, deşi în localitate erau doi doctori speciali, numai pentru
vizitatori, excesele erau periculoase. După baie, se făcea sudaţie. Un anumit
număr de minute, trebuia să stai în pat, înfăşurat în cearşafuri, iar peste
cearşafuri, plăpumi. Toate grele şi toate grena.
Ţin minte că sudaţia asta era foarte
lungă, pentru că mă plictiseam cumplit aşteptând-o pe “tanti Marioara”, sora
cea mare a mamei, căreia toţi – afară de mine – îi spuneau Cucoana.
Era o cucoană cam chichiţoasă.
Plecam cu ea, la Olăneşti, pentru că, în fiecare vară, se ducea la cură. Eu
după ea, pentru că părinţii n-aveau timp de vilegiatură (trebuia să facă bani
pentru rate).
Substantivul rată mi-a zăpăcit toată copilăria, pentru că 90% din discuţiile din
casă erau despre rate. Ratele pentru podgoreanul Târnoveanu, ratele pentru
prinţul Ştirbei (prinţul avea fabrică de conserve) şi mai erau şi alţii,
inclusiv Furnizori ai Curţii Regale, pentru că, după cum înţelegeam eu, blocul
nostru fusese făcut, mai ales, cu bani împrumutaţi.
Tata avea credit mare pentru că
era vestit prin cinstea şi punctualitatea lui. Despre religiozitate nu vreau să
vorbesc aici, dar el, deşi îndatorat, a plătit cea mai mare parte din banii
pentru biserica ridicată vis à vis de
noi. Ce biserică? Toată lumea îi spunea Catedrală.
Cinstea tatei era ceva ereditar,
pentru că şi bunicul era vestit tot prin cinste. Vulcănenii povesteau că nea
Gheorghe (aşa-i spuneau), deci, nea Gheorghe, care era dulgher, a promis unei
văduve care-şi făcea casă, c-o să-i predea lucrarea de Sfânta Maria Mare. Nu ştiu ce s-a întâmplat, dar n-a
putut s-o termine la 15 august fix. A terminat-o cu patru zile mai târziu.
Femeia parcă nici nu observase. A venit la el, s-a uitat, i-a mulţumit şi i-a
întins paralele, dar nea Gheorghe n-a pus mâna pe ele.
– Ţi-am dat prea puţin?
– Mi-ai dat cât am vorbit, dar am
vorbit pentru Sfânta Maria. De la Sfânta Maria au trecut atâtea zile. Deci nu
pot să primesc, pentru că alta ne-a fost învoiala.
Şi n-a primit, dar povestea cu
“alta ne-a fost învoiala” a rămas ca o zicală în vorbirea vulcănenilor. Azi par
nişte vorbe scoase dintr-un basm.
Dar am rămas la sora mamei, la
Cucoana care mă lua cu ea când pleca la băi. Mă lua şi mă punea să scriu pe un
carneţel “tot ce consumam”, pentru că, de trei ori pe zi, mâncam la restaurant
şi părinţii plăteau pentru mine “absolut tot”. Ei se gândiseră c-o să le ceară
o sumă. Dar, Cucoana nu voia să ceară angro. Voia en dètail. Deci mă punea să
scriu, de trei ori pe zi, în carneţel, câte ciorbe mâncasem, câte pilafuri,
câte bucăţele de pâine. Chiar şi pâinea pe care o mâncam la cafeaua cu lapte,
cucoana cerea chelnerului s-o treacă “precis” pe lista mea.
Dar să revin la Vulcana de pe
vremea lui taica mare (înalt, osos, cu albeaţă pe ochiul stâng) şi de pe vremea
bunicii pe care-o strigam maica-mare. Ce mare! Era mititică şi avea şi ea
albeaţă. Dar pe ochiul drept. Când era copil, avusese dalac şi doctorii de la
Târgovişte îi umblaseră la ochi şi-i lipiseră, sub ochi, o bucăţică de carne
scoasă de la picior. Ca şi cum n-ar fi fost de ajuns, avea şira spinării
îndoită în unghi drept. Mergea cu toiagul şi ofta. Avea un oftat al ei: trăgea
aer în piept şi piuia. Şi, după ce piuia zicea: “Hait, maică!”
Asta era vorba ei. O spunea şi
când se mira, şi când se supăra, şi când te dojenea, şi când era ceva de râs.
Dar ea nu râdea niciodată. Şedea cu mâna cioturoasă la gură (la gura ştirbă
se-nţelege, căci, după o anumită vârstă, numai câţiva din zona noastră, zona
Popeştilor, şi-au pus dinţii. Şi i-au pus la Pucioasa, la un dentist care-i
întreba: – Îi vrei de aur sau de argint? Aproape toţi voiau aur, aşa că, în
afară de vreo 2 – 3 vulcăneni cu gura plină de metal galben, după 40 – 50 de
ani, toţi vorbeau cu mâna la gură). Dar când căscau gura, numai bunica mea
spunea: “Hait, maică!”
*
NELU.
Luni 23 noiembrie 1984
Sunt de douăzeci de ore pe drumuri.
A murit Nelu, bărbatul verişoarei mele, Gica. Un neam! Toată Vulcana e plină de
neamuri de care habar n-am, dar pe el îl ştiam. Era lipicios, zdravăn, te
puteai bizui pe el, căci era sufletist şi săritor. Azi, aflu că împlinea 60 de
ani. N-arăta! Arăta ca un brad cu crengi multe şi dese.
Plecase “pe drum”, aşa cum pleacă
vulcănenii. Se ducea să vândă mere, în comuna Bragadiru. Seara, au găsit 4 kg
de carne de oaie, au făcut o ciorbă (el şi cei doi tovarăşi de drum), au mâncat
cu poftă, au băut puţin, s-au culcat. Pe la ora două, Nelu s-a dat jos din
căruţă (dormeau în căruţă, înfăşuraţi în şube şi fân, apăraţi de coviltir). L-a
apucat durerea. A ţipat: Mor!
L-au dus cam doi kilometri şi
jumătate până la Sfat, au chemat Salvarea care a venit după o oră, au sunat şi
la Marcela, nevasta lui Emil, fratele Gicăi.
Gândul lui Nelu era să vorbească
cu ea, că ea e “mare”. E profesoară de economie politică. N-a apucat să-i spună
nimic. Un tovarăş al lui a rămas cu receptorul în mână, dar a strigat: “Săriţi
că moare!” Paznicul de la Sfat s-a uitat la el. Gata! A murit! A murit ca un
pui de găină.
Dimineaţă, am fost la Nicu,
fratele tatei, să cumpărăm lumânări. Ne-am dus la o prăvălie din Piaţa Matache,
unde se ajunge doar dacă ştii să intri prin gangul de lângă gogoşerie. În
piaţă, lumea ştia. Venea aici să cumpere batiste, prosoape, “textile pentru
morţi”. Şi lumânări, scria pe firmă, dar lumânări n-aveau. Veniţi data
viitoare!
Ne-a venit ideea să ne ducem la
Elefterie, o biserică aprovizionată.
La Elefterie (ora 8 fără 5) erau
două femei, înfăşurate-n broboade. Au sărit ca arse când Nicu le-a spus că vrem
să cumpărăm “lumânări la kilogram”. Noi nu dăm la kilogram! Dăm numai cu
bucata. Bine! Eu am cerut 25 de bucăţi. Nicu la fel. La sfărşit, am mai cerut
30 de bucăţi. În total 80.
Nicu era revoltat. Vasăzică şi la
biserică se face speculă. Făcuse socoteala că la un kilogram intrau nu ştiu
câte lumânări, deci le plătim de opt ori mai mult. Unchiu-meu drămuieşte banii
la centimă. Mi-am dat seama când am ajuns la pâine, când a plătit pentru o
pâine 2 lei şi 20 de bani. Fix. Nu 2,25 sau 2,30, aşa cum dăm toţi. Socoteala
la milimetru l-a învăţat Melania, a doua nevastă. A luat-o din Dolj, dar parcă
a luat-o din Wehrmacht. E foarte milităroasă, foarte ordonată. Vorbeşte apăsat
şi fiecare vorbă a ei este săpată-n piatră. Se ţine de cuvânt, dar se ţine cu
atâta încrâncenare încât, uneori, ţi se face frică de cinstea ei ca o
ghilotină. În privinţa bacşişului, e omul de fier. Bacşiş se dă numai pentru
butelie. Atât! Şi când zice atât, parcă dă cu satârul.
Nicu nu-i iese din vorbă. Mi-a
reproşat că la jerbe am dat supranumerar. În schimb, femeia de la care am
cumpărat florile, când a văzut că-i pun în mână o hârtie de 10 lei şi nu-i cer
rest, a fost atât de bucuroasă încât, deşi înţelegea că mergem la o
înmormântare, “în provincie”, ne-a urat să ne întoarcem “bucuroşi şi la pungă
groşi”.
Ce întors! Deocamdată trebuie să
ne ducem. Dar nu la Vulcana, ci la coadă, la covrigi. De fapt, n-am stat la
coadă. Nicu vorbise, dis-de-dimineaţă, cu responsabilul pentru 150 de bucăţi.
Am picat la ţanc. Tocmai venise marfa. Omul a descărcat numărând covrigii, din
cinci în cinci. Făcea acrobaţii cu degetele, probabil că era negustor
de-adevărat. Avea halat alb, călcat (poate pentru că era luni şi lunea se
schimbă halatul).
În timp ce Nicu re-număra
covrigii, nu cinci câte cinci, ci doi câte doi, treceau studenţii de la
Politehnică. Ei foloseau metoda leul şi covrigul. Adică luat covrigul, aruncau
leul într-o lădiţă şi fugeau.
O pereche, în jur de 60 de ani,
curăţei, se vedea că sunt din provincie, rămăsese să se uite la noi. Bănuiai
c-ar vrea şi ei să ia nu cât se da, mai mulţi, dar nu îndrăzneau. La un moment
dat, bărbatul a şoptit cu sfială, că ar vrea vreo zece. Se poate? Negustorul
i-a dat şi femeia s-a înviorat. A încercat şi ea marea cu degetul. A zis
rugător: – Eu aş vrea... patru! Negustorul i-a dat şi ei. Ea i-a băgat într-una
din multele sacoşe orânduite ceva mai încolo, pe trotuar. Strălucea că-i
reuşise afacerea cu covrigii. Am văzut-o când i-a făcut cu ochiul bărbatului,
în semn că negustorul nu s-a prins şi i-a dat şi ei. Patru! Aveau 4 + 10. A
început să râdă, dar tocmai când râdea i-a căzut un dinte din faţă. Un dinte de
viplă.
Nicu a ieşit, pe sub nasul ei, cu
sacul de covrigi. Ea s-a uitat la sac. Credeam c-o să cârcotească dar, n-a zis
nimic. Acum, nu-i mai ardea de covrigi, îi ardea de dinte.
Am trecut pe la Nicu pe-acasă, să
se schimbe. Şi-a pus un palton de cea mai bună calitate. Îi şedea bine. Şi eu
eram mândră de el, de nevastă-sa ce să mai spun. Acum, după ce-a trecut
viitura, se face c-a uitat, dar Wehrmachtul nu uită.
Ne-a dat să mâncăm nişte pâine cu
brânză şi, întorcându-se cu spatele la mine, i-a pus pe felia soţului şi o
foiţă de unt. Apoi, a început să povestească ce i-a spus Filip, nepoţelul,
care, din când în când, stătea pe la ei. Ieri a stat la părinţi. Taică-său,
adică Dan, băiatul Melaniei şi vărul meu, a plecat seara, într-o delegaţie.
Filip nu l-a mai văzut pentru că dormea, dar când s-a trezit – povestea Filip –
m-am trezit cu nenea Mircea în pat cu mama.
Mama – am uitat cum o cheamă –
l-a rugat să nu spună c-a venit, în vizită, nenea Mircea. Oricum, să nu-i spună
lui Dan. Dar tocmai lui Dan i-a spus, zice Melania. Foarte bine. Să ştie şi el,
pentru că eu sunt olteancă şi spun omului în faţă. Niciodată n-am ascuns de
soţ. “Soţul” era Nicu, unchiul meu, dar niciodată nu-i zicea pe nume.
Indiferent cu cine şi unde vorbea, îl numea “soţul” (vorbea de el ca de Sfânta
Treime).
...Când am ajuns la Vulcana,
curtea era plină. Noi am urcat în casă. Pe masă, Nelu. Gica plângea uscat şi
vorbea (ca tot neamu’) tare: “Uită-te Neluţule cine-a venit la noi. Uită-te,
mă, Nelule dragă, c-a venit Catinel şi unchiu’ Nicu. Nelule, nu-i aşa, dragă,
că te bucuri c-au venit, că te bucurai întotdeauna şi ziceai că de ce nu mai
stă. Aoleu, Catinel, a venit clipa despărţirii. Învaţă-mă, draga mea, unde să
mă bag, ce să fac? Aoleu, oameni buni, acum ce să mă fac eu, acuma? Hai mă
Nelule, hai mă dragă puţin în grădină. Hai, mă Nelule dragă, scoală-te şi tu
puţin”...
Toată lumea se ştergea la ochi şi
la nas. Ea trecea brusc de la plâns uscat, la griji de gospodină. Se ducea să
vadă ce se-ntâmplă cu covrigii, cu orezul, cu mâncarea de praz. Melania lui
Vasile era pe-acolo. Şi Filofteia, sora tatei cea mai mică (mică de vreo 65 de
ani). Nicu îmi spune că e specialistă în înmormântări.
Mă uit la ea s-o văd (am uitat-o)
dar când ridic ochii spre ea, mă trece un fior. Asta nu-i Filofteia! Asta-i
leit tanti Ileana, altă soră de-a tatei, dar mai mare. Îl ţin minte pe Burcă,
bărbatul ei, ăla cu magazinul de “coloniale şi delicatese” (adică făină albă,
orez grecesc şi marţipan). Fusese operat la Spitalul Militar. I-a smuls
cumnată-si, Filofteii, banii de vacă. Zicea că erau banii lui, pentru că ea vânduse
viţeii de la vaca moartă. Vaca asta îi învrăjbise pe toţi. Când a auzit tata,
i-a trimis urgent bani ca să-şi cumpere vacă. Bineînţeles, fără să ştie mama,
căci ar fi ieşit cu scandal.
Până la urmă, tot a ieşit.
Consăteanul care trebuia să ducă banii Filofteii s-a întors din drum, chiar de
pe peron, de la Gara de Nord, că acolo a numărat banii daţi de tata. Erau prea
mulţi şi s-a întors. Prisosul i l-a dat mamei, pentru că mama i-a ieşit
înainte. El i-a explicat că “domnu’ Ionică a dat, ca de obicei, prea mult. Cât
a dat domnu’ Ionică costă un bou. Ce să facă ţaţa Filofteia cu un bou?”
Aşa a fost, dar poate le mai şi
încurc... Sunt multe neamuri. Le-am uitat. Dar pe Nicu nu puteam să-l uit.
Acum, şedea ciucit. Aprindea o lumânare... dar parcă nu mai era Nicu. Acum,
parcă e chiar tata, dar când Nicu ridică ochii spre mine, e leit tanti
Victoria, mama Gicăi, sora lor mai mare. Când eu eram mică, ea era cea mai
înaltă femeie din sat. Când am crescut era adusă de mijloc, cocârjată. Păşea cu
ochii în pământ. Tot aşa umbla şi Maica Mare. Tot aşa se proptea într-o bâtă...
Ce ochi are tanti Victoria, cum
ar veni, soacra lui Nelu! Ţin minte că sta alături, într-o odaie întunecoasă,
unde se ţin putineiele. Am nimerit acolo din întâmplare. Ce ochi mari avea
tanti Victoria şi ce fălci late, şi ce cap rotund... Eu, pe măsură ce trec
anii, mă trag la obraz, ca mama. Ăştia din partea tatei devin cărnoşi, ochii nu
li se scufundă, dimpotrivă, din bulbucaţi devin şi mai bulbucaţi. Bulbucaţi şi
cu gene lungi, întoarse, dese. La nimeni nu am văzut asemenea gene. Din păcate,
nu i-am moştenit.
Când am ieşit din odaia
întunecoasă, tanti Ileana încârligată, pe un scăunel cu trei picioare,
prăvălită peste bâtă, mi-a urat multă sănătate şi multe bucurii. Parcă
veniserăm în vacanţă şi-mi pregătea, ca pe vremuri, bucăţi de faguri tăiate
direct din stup.
Patul şi mesele şi tot ce-aveau
pe acolo erau acoperite cu străchini cu colivă, griş cu lapte, o lingură şi-o
lumânare. Asta era porţia.
La biserică, m-am dus lângă Gica
să-i bag în gură un diazepam, dar ea a strâns din dinţi, a pus batista la gură
şi a ţipat, dar fără răutate, s-o las aşa, “pe cale naturală”. S-a mai repezit
la mine o babă din strană, m-a mustrat că-i dau bomboane în biserică. Gica
ţipa: “Nelule dragă, să te scoli şi tu şi să vii cu mine în grădină ca să faci
tu de toate, aşa cum ştii tu să le faci, dragă Nelule”.
Romică, băiatul cel mare, chemat
de la armată, înalt ca taică-său, o ţinea după spinare şi, când Gica ţipa, ţipa
şi el: “Nu ne lăsa tătucule, nu ne lăsa!”
Gheorghiţă, băiatul cel mic,
plângea tăcut, înfundându-şi ochii cu pumnii. E un băieţaş cu botic de iepure
şi glas de fetiţă. Când am plecat, şedea pe banca din faţa porţii, vorbea cu-n
alt băiat. Înţeleg că era băiatul lui Onore, un coleg cu sprâncene încondeiate,
cu cămaşă şi cravată, ca un mire. Ce mire! Când s-a ridicat în picioare, un
prichindel.
Aseară, când a aflat ce s-a
întâmplat, Gheorghiţă a început să tremure. Toată noaptea i-au tremurat mâna
dreaptă şi piciorul drept. Acum nu-i mai tremurau. Acum îl întreabă pe băiatul
lui Onore, ăla cu sprâncene încondeiate, dacă le-a dat teză la geografie. I se
răspunde că le-a dat.
– Ce v-a dat?
– Ne-a dat munţii.
– Munţii? se mira Gheorghiţă.
Munţii subcarpatici?
– Nu ăia.
– Toţi? Toţi munţii?
– Da, toţi!
– Bine că n-am fost la teza asta
– zice Gheorghiţă – fiindcă, nu ştiam toţi munţi. Ştiam doar pe ăia
subcarpatici.
...E cald ca primăvara. Oamenii
s-au aşezat în curte, la mese lungi. Aşteaptă pomana. Un bărbat bate cu
ciocanul în masă. Vrea s-o proptească. Au venit şi femeile, mai toate bine
îmbrăcate într-un jerseu albastru cu model în relief. E un material refuzat la
export, dar achiziţionat de Cooperativa din sat.
Popa din Vulcana-Băi are o mutră
de sportiv. Are motocicletă, are plete, perciuni, un fular de mătase şi o
verighetă triplă. Plus un inel cât o castană. Are vreo 34 de ani. Până acum
câţiva ani, fusese strungar, parcă şi tractorist. Acum, călărea o Mobră. La
activ: o nevastă în divorţ şi-o istorie cu un socru prins cu cocoşei. Partea
proastă e că nu ştie să citească. Morfoleşte cuvintele şi le împroaşcă. Pare un
şofer care face afaceri cu balastru. Cineva mi-a spus că face afaceri cu orice,
dar afacerea lui preferată e afacerea cu agheasmă. E supărat pe enoriaşii care
nu vor să cumpere agheasmă de la el, pentru că are “un coleg” la Vulcana de
Sus, alt popă care s-a trezit şi el să facă agheasmă. Dar el produce “agheasmă
superioară”.
Colegul din Vulcana de Sus are
chelia mare, orazul roşu şi durduliu. Se simte că-i place să mănânce şi să bea.
El are glasul mai puţin încălecat, citeşte cu intonaţii şi poartă patrafirul
peste o haină de piele neagră, cum purtau activiştii prin ’55.
În sfârşit, popa – popa local –
şi-a ţinut cuvântarea. A spus că Nelu a fost un bun consilier (al bisericii, am
înţeles), că a băut un pahar de vin înainte să plece, dar a plecat fără să se
gândească la moarte. Aşa sunt toţi. Nu se gândesc, dar, uite că moartea vine
când nu gândeşti. Nelu era un bun credincios. Când trecea pe lângă biserică,
aprindea o lumânare, ceea ce, tineretul de azi nu face. Dar nici Nelu nu s-a
spovedit şi nu s-a împărtăşit, ceea ce e mare greşeală, căci, după cum se vede,
oricând se poate întâmpla. Se întâmplă mai ales la ăia care nu au “concepţia de
a consuma agheasmă”.
A urmat o critică aspră adresată
membrilor “îndureratei familii”. I-a certat, ba chiar i-a beştelit pentru că
iau agheasma de la popa din Vulcana de Sus, ăla care pretinde că agheasma lui e
mai superioară decât agheasma pregătită de el din producţia locală. Foarte mare
greşeală!
Când a terminat, o babă a
chiorăit: “ce frumos aţi vorbit!” Apoi a venit lângă mine şi mi-a spus că are
86 de ani şi se simte bine, deşi o nepoată i-a zis c-are, în gât, un şoarece.
Şi ce dacă are un şoarece?! Are şi
barbă. N-o văd? Ba da, o văd. Dar mustaţa o vezi? O văd! Chiar mă uit. E o
mustaţă ca pana corbului, îi atârnă în franjuri, pe gură. E mândră că mustaţa
ei nu albeşte aşa cum albeşte la moşi.
După popă, a vorbit o femeie. Nu
i-am văzut faţa; vorbea “în numele tovarăşilor de muncă” care-l iubise pe Nelu
fiindcă era respectuos.
Ea vorbea... Eu mă uit în jur.
Nu-i cunoşteam, dar, parcă toţi semănau cu toţi. Nu ştiam dacă-i mama, sau
fata, sau nepoata. Pe una am întrebat-o: “Tu eşti Filisica?” “Eu sunt fata
fetii lu’ mama Filisica”. Şi băiatul Marcelei (aia cu economia politică) parcă
era bunicul lui, adică unchiul Gheorghe care lucrase la sonde, pe Valea
Prahovei. Se întorcea sâmbăta noaptea şi pleca luni, în zori. Făcea sute de
kilometri pe bicicletă. Era vesel, cu mustaţa tunsă, avea patefon cu pâlnie
dar, din păcate, s-a făcut chisăliţă la primul bombardament.
După bombardamentul din 4
aprilie, tata m-a dus la Vulcana să stau la neamuri. N-am stat niciodată pe
capul lor... Aveam codiţe şi citeam o carte cu Ţuguilă, un câine deştept, cu
părul creţ. Citeam cartea sus în pătul, în fân. Din când în când, mă striga
Gica. Mă chema să-mi arate un guşter verde sau un muşuroi de
furnici-zburătoare.
Ce mult am iubit-o pe vara mea,
nevasta lui Nelu, ăla care a plecat pe drum să vândă mere şi a mâncat, în miez
de noapte, ciorbă de oaie. Era cât un brad, dar, la ce bun, dacă, vorba popii,
ăla cu patrafirul peste haina de piele, dacă nu avea concepţia să consume
agheasmă de la el din sat. Nu de la Vulcana de Sus.
*
MĂSLINE
31
decembrie 1986
E frig. E atât de frig că nu mă pot
decide să mă ridic din pat (am încălzit locul) şi să mă duc la termometru să
văd câte grade sunt.
De ieri, maşinile nu mai circulă.
În Bucureşti, vor merge o zi numerele cu soţ, alta, fără soţ. Oricum, Dacia mea
e bocnă şi n-o pot mişca nici în zilele pare, nici în cele impare.
Vizibilitatea zero, iar, uneori, dacă ţi se pare că vezi ceva, ţi se pare că ţi
se pare.
Mă doare rău capul (dac-o să fac
meningită?). Am găsit pe masa mea, o oglinjoară. Nu mai am ochiul stâng roşu,
dar am nişte priviri cu buline. Asta de vreo trei săptămâni.
Apropo de trei săptămâni, citesc
în Kundera. “Eroul” lui nu vrea să se îndrăgostească şi-atunci inventează un
fel de regulă de trei simple. Ce zice? Ca să te îndrăgosteşti de-o femeie, nu
există decât două metode: ori o vezi des, dar atunci nu o vezi mai mult de trei
ori la rând. Ori o vezi ani şi ani, dar, între întâlniri, pui neapărat trei
săptămâni. Trei este, după el, termenul necesar pentru manipularea viruşilor
amoroşi.
Teorii! Nimeni nu poate da mai
mult decât are. La Vulcana, un prun a dat trei prune. Atât avea şi le-a dat pe
toate. Până la urmă, a dat mai mult decât zarzărul care gemea de fructe, dar
pomul crescuse aşa de întortocheat că nimeni nu putea să culeagă o corcoduşă.
Zeci de kilograme de corcoduşe
adunate cu făraşul de o femeie. Costin îi spune “doamna Maria” (parc-ar fi
nevasta lui Ştefan cel Mare). Noi îi zicem coana Marioara.
...Dar acum, pe tapet e Viorica,
pentru că de ea depindem acum. Am lăsat aseară maşina la Peco. Aseară, adică pe
la 91/2, după ce m-am milogit, preţ de o oră, pe lângă o
fată voinică, grasă, bolnavă de glande. Asta-i Viorica! Ea e responsabila.
– Hai, zău, domnişoara Viorica...
Am rămas doar patru maşini. Faceţi-vă pomană cu noi.
– Care pomană! M-am săturat de
pomeni!
– Cei trei bărbaţi din grup o
rugau şi ei. Cel mai bătrân (bătrân, dar mai tânăr decât mine) tocmai scosese,
cu furtunul, benzina din rezervor. O pusese în două sticle şi-acum ţinea hangul
la milogeală, adică îi pupa mâna domnişoarei Viorica până la cot şi-o întreba,
ca un băieţaş speriat, cum o s-ajungă el acasă, tocmai pe Vergului. Nu vedeţi
ce frig e?
– Ce frig?! sare unu care voia să
intre pe sub pielea domnişoarei Viorica, de parcă Viorica ar fi fost
responsabilă nu la Peco, ci la meteo. Deci a spus: Frigul face bine la
sănătate! Ar fi bine să fie şi mai frig.
I-aş fi dat cu ceva în cap. De
opt zile n-aveam gaz, nici aragaz, nici calorifer. Din când în când ne dă ceva,
noaptea. Aveam fiartă, pe jumătate, o ciorbă de fasole. Voiam s-o fierb, dar,
n-am reuşit decât s-o dezgheţ. Lângă ea, pe aragaz, pe alt ochi, am încălzit,
totuşi, o crăticuţă de apă, să mă spăl.
Azi-noapte – nu ştiu ce s-o fi
întâmplat – caloriferul era fierbinte. Am sărit în sus de bucurie, nu atât
pentru mine, cât pentru budinca pregătită de Petruţa, vineri. N-am putut s-o
coacem, pentru că n-am avut gaze la cuptor. Acum, am băgat-o în cuptor, dar,
pentru că m-am bălăcit (iar m-am spălat), am reuşit s-o uit în cuptor şi s-a
ars.
Spălată sau nespălată n-am
putere, n-am adrenalină, n-am şvung, n-am chef (deşi aragazul funcţionează) să
fierb măslinele. Ne-a adus Doru, ieri, două litre de măsline, în pungi
separate, dar n-am pe cineva să-mi dea un ghiont să ies de sub plapumă, pentru
că, de la mijloc în jos, îmi e aproape cald. D-asta prefer să rămân în pat şi
să scriu în jurnal... Despre ce să mai scriu? A, da, despre măsline.
Prima decepţie grecească au fost
măslinii. Rămăsesem cu ideea că un măslin nu-i un cedru de Liban dar, oricum, e
un arbore cu prestanţă, un foios cu şopăcăieli, un lemn compact. Nu este el
frate cu frasinul, furnizorul de cherestea?
În puţine vorbe, pentru mine,
măslinul a fost un pom cu nimb. Altfel, de ce s-ar fi plantat în grădina
Ghetsimani, căci tot dealul era plin de măslini.
Pom cu nimb? Ce fel de nimb?
Măslinul e întunecat şi trist, un boşorog chircit, cu picioarele strâmbe de
artroză, cu degete noduroase, cu trunchiul înnodat şi scorburos.
Coaja-i e mereu rănită, iar
frunzişul ca părul de bătrână: rar, subţire, cu smocuri lipsă. Frunzele,
prăfoase. Nu tu luciu, nu tu vlagă. Şi când te gândeşti că e rudă nu numai cu
frasinul ci şi ci iasomia. Iasomia miroase a L’air du temps. Dar măslinul are un miros amar şi rânced, cum
spunea Petru Dumitriu, miroase a flanelă de domn bătrân.
...Dacă le-aş fi fiert şi le-aş
fi pus şi nişte condimente, măslinele de la Doru ar fi mirosit foarte frumos.
Mâncarea de măsline miroase întotdeauna bine, mai ales dacă-i pui şi câteva
frunze de dafin (avem dafin). Dar şi câteva bucăţele de cărniţă. D-asta n-avem.
Mai grav e că n-am chef să mă dau jos din pat ca să fierb măslinele. O să le
mănânc naturale. Vorba aia: naturalia non
sunt turpia.
** Excerpte din JURNAL 1,
piguleli, editura Semnal, București,
2013 (pentru o viitoare antologie Vulcăneni de altă dată și de azi)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu