O domnişoară blondă, maximum douăzeci de ani; bluză, roşu aprins, cu un
umăr descoperit până la jumătatea sânului drept, în urechea stângă, într-un
cerc mare un cercel mic, reprezentând mai degrabă un falus în erecţie,
stilizat, decât un aeroplan bimotor; în buric şase inele inegale, viu
colorate; operatorul coboară obiectivul: de sub betelia fustei se ridică un
tatuaj: o fată mănâncă o banană; sub fusta semitransparentă, nu mai lată de
treizeci de centimetri, purtată fără chiloţi, freamătă smocuri dese de păr
creţ, legate cu minuscule funde roşii: „Frontul ploilor din vest se deplasează
spre est, în cursul zilei de mâine în unele localităţi precipitaţiile vor
depăşi 150-180 de litri pe metru pătrat, prefecturile din optsprezece judeţe au
fost avertizate asupra iminenţei depăşirii cotelor de inundaţii”. Toate
canalele TV transmit imagini apocaliptice reluate obsedant: întinderi nesfârşite
aflate sub ape, din loc în loc se vede câte un acoperiş de construcţie solidă
de pe care oameni înnebuniţi de frică fac semne disperate; un elicopter
survolează impasibil zona; un val înalt de câţiva metri acoperă fulgerător o
localitate, târând oameni, vite, acareturi; biserica, la peste trei kilometri
de albia râului, a fost inundată până deasupra ferestrelor, nu există
supravieţuitori, ca la Costeşti de Argeş, dintre participanţii la ceremonia
religioasă a căsătoriei fiicei primarului cu un belgian stabilit în comună cu
o afacere; într-un fluviu clisos, cu lentă curgere de lavă vulcanică, sute de
oi moarte seamănă cu nişte muşuroaie mişcătoare de noroi clisos; în staţiunea
Suhărădău, o stradă cu case de vacanţă alunecă de pe deal în valea înspumată a
unui pârâu, devenit fluviu, unde se sfărâmă ca nişte machete dezafectate după
închiderea expoziţiei; pe maluri, oameni, stane de piatră, privesc cu figuri
devastate spre cerul înnorat; se lasă seara, la un moment dat iese luna, se
aprind focuri, reporterii iau interviuri transmise, din jumătate în jumătate
de oră la buletinele de ştiri; de la administraţia prezidenţială se anunţă că
domnul preşedinte Vasile Ionescu îşi va întrerupe, pentru o zi, concediul de
odihnă, din staţiunea Neptun, pentru a vizita zonele calamitate.
De două săptămâni sunt la Lăpuşna. Aici nu există acoperire GSM, nici
conexiune Romtelecom. Când am părăsit Cerna mă decisesem să renunţ nu numai la
jurnalism, ci şi la scris: aveam din ce în ce mai multe îndoieli în calităţile
stilului meu, chiar dacă eram considerat nu numai de colegi un talent de
perspectivă. Voiam, în schimb, să înregistrez imaginea acelor locuri unde
petrecusem cei mai frumoşi ani, fără nicio câtime de idealizare. Un reportofon
şi o cameră aveam în rucsacul de drumeţii. Convieţuirea cu noua administraţie a
ziarului, care cumpărase nouăzeci la sută din acţiuni, se dovedise, cu fiecare
zi ce trecea, din ce în ce mai dificilă; se fixau prin noul regulament de
ordine interioară obligaţii umilitoare: reporterii primeau comenzi de anchete,
redactorul şef comunicându-le la ce concluzii trebuia să ajungă; pentru
deplasări diurna fusese redusă doar la cheltuielile de transport şi cazare
(„Dacă nu erai în deplasare, nu mâncai?”). Modul brutal, arogant de comportare
al noilor şefi iscase numeroase nemulţumiri, înăbuşite deocamdată, mai ales în
rândul celor care lucrau aici de la înfiinţarea ziarului, cu opt ani în urmă,
înfruntând nenumărate obstrucţii nu atât din partea primăriei, cât mai ales a
aşa-zişilor confraţi, preocupaţi permanent să născocească poveşti ce subminau
credibilitatea cucerită timp de aproape un deceniu.
Discutasem, de mai multe ori, cu Tudor Tănăsescu şi cu Mişu Căpăţână despre
proiectul unui ziar într-adevăr independent la care să aducem condeie
incoruptibile, cu precădere din rândul tinerilor. Părăsisem Cerna cu intenţia
să meditez în linişte asupra acestui subiect. N-o puteam face nicăieri mai
bine decât la Lăpuşna. Voiam să îmbin, nu cum se zice, utilul cu plăcutul, ci…
utilul cu utilul, fiindcă intenţionam să fac reparaţiile necesare unei case
părăsite de aproape trei ani. E a opta zi de când plouă fără cea mai mică
întrerupere: în câteva locuri acoperişul a cedat şi din două în două ore
golesc ligheanul în găleţi cu care car apa pe scări şi o arunc afară; am pus
ceasul să sune, fiindcă s-ar putea să adorm de oboseală şi apa să inunde
tavanele.
Mă trezesc după miezul nopţii şi găsesc pe duşumele, lângă sobă, o broască
râioasă.
Totul se prăbuşeşte într-un hău pe care n-aş fi putut să mi-l imaginez.
Curtea e acoperită de o clisă galben-vânătă în care forfotesc aligatori
antedeluvieni; valuri de derodimi îi spulberă în câteva minute; lângă garaj,
Brânduşa, cu o găină în braţe, ameninţă un monstru: la extremitatea opusă are
tot cap, în loc de coadă; vreau să-i viu în ajutor: în faţa uşii mă întâmpină
un şarpe negru, cu un guler lat de figuri galbene în jurul gâtului; nu e mai
gros de zece centimetri, lungimea însă mi-e greu s-o apreciez
(treizeci-patruzeci de metri?) e încolăcit într-o grămadă a cărei înălţime
întrece roaba aflată alături; ochii exoftalmici şi limba albă, cu două
despicături se agită înfricoşător la orice intenţie a mea de a face o cât de
insignifiantă mişcare şi de a părăsi locul. Reuşesc să-i înşel vigilenţa,
intru în casă, baricadez uşa cu scaunele, masa, aragazul; găsesc câteva cuie,
n-am să-i dau drumul; din sufragerie se aud cântări specifice slujbei la capul
mortului. Nu mă observă nimeni când mă apropii. Cei care priveghează,
costumaţi în irozi, joacă sârba ca la Brodina. Sună telefonul. Sună insistent.
Mă trezesc cu o cumplită durere de cap şi gura arsă: doamna Luiza, vecina
noastră, mă anunţă că apa a dislocat pământul de sub foişor şi în curând acesta
se va prăbuşi; mă întreabă dacă mă simt bine…, dacă am nevoie de ceva, ea s-a
mutat la etaj şi nu mai poate ieşi în curte. Încerc să articulez un răspuns.
Sunt admonestat cu un s-s-s-s
ameninţător. Pe scenă un cvartet de femei goale cu sâni cât nişte ghiulele de
osânză, cântă din instrumente de grosimi şi lungimi diferite de forma unor
glanduri de aur.
Pe postul naţional se transmite
conferinţa de presă a primului-ministru; se fac dezvăluiri senzaţionale: uriaşe
sume prevăzute în buget pentru îndiguiri au fost deturnate de fosta guvernare
pentru campania electorală; o comisie instituită în şedinţa de urgenţă a
guvernului va cerceta abuzurile săvârşite la Apa Neagră, Mostiştea şi Pârşa
Veche şi va deferi justiţiei pe vinovaţi.
În replică, preşedintele executiv al partidului foştilor guvernanţi acuză
actuala putere de clientelism şi incompetenţă; se cere demisia ministrului mediului,
Rovana Werfel-Georgescu, cunoscută mai ales ca soţie a unuia din cei trei sute
de îmbogăţiţi din afaceri imobiliare, care au lăsat pe stradă sute de
chiriaşi; se anunţă intenţia de a se organiza un pol social, de largă cuprindere,
partide extraparlamentare, reprezentanţi ai societăţii civile, independenţi, ca
o contrapondere la actuala putere coruptă, a cărei imaginaţie în furtul
banului public este nu numai revoltătoare, ci de-a dreptul obraznică.
În continuare se transmite un teledon organizat în colaborare cu
Patriarhia: Înalt Prea Fericitul face apel la enoriaşi să doneze pentru
sinistraţi sume oricât de mici, care înseamnă enorm pentru cei năpăstuiţi de
soartă şi îi asigură că bunul Dumnezeu îi va răsplăti însutit şi înmiit. (O dobândă
ultra-super atractivă!). Deschide
lista subscripţiilor domnul preşedinte, oferind salariul pe o lună:
─ În aceste clipe de înaltă responsabilitate civică, mai mult ca oricând,
trebuie să fim optimişti, nu ca o parte din mass-media; avem doar douăzeci şi
opt de victime.
─ Douăzeci şi nouă, îl corectează cineva din suită.
─ Mă rog, tot aia e, număr insignifiant în comparaţie cu douăzeci şi două
de milioane de locuitori. O voce off,
scăpată de sub control: ─ Şi dacă murea mă-ta?
─ Dacă guvernul va mări accizele la tutun şi alcool – „Tutunul dăunează
grav sănătăţii” –, mă las de fumat şi banii economisiţi îi voi vărsa în contul
solidarităţii. Râde, primul, ca de obicei, şi, de data aceasta, singur.
Se anunţă încheierea, în curând, a teledonului, moderatorii, Sfetlana Buboi
şi Corin Ghiolban, comunică ascultătorilor suma colectată din care se vor
construi opt case din cele şaizeci şi două distruse în comuna Suliţa Nouă.
─ Un ultim telefon, anunţă Sfetlana. Sunteţi în direct, cum vă numiţi?
─ Costică Căpulac.
─ De unde?
─ Din Bucureşti. Vă felicit pentru emisiune.
─ Mulţumim.
─ Aş vrea să fac o dedicaţie.
─ Pentru cine?
─ Pentru domnul preşedinte (Sfetlana se consultă, în şoaptă, cu Corin).
─ Vă ascultăm, spuneţi, scurt, fiindcă timpul acordat emisiunii a fost
epuizat.
─ Să-i dea Dumnezeu pământ în gură pentru binele care ne-a făcut.
Postul rămâne fără semnal.
Ies afară; ploaia a stat, pe stradă e agitaţie mare, lumini aprinse la
toate casele; ─ Iese gârla, do’ Miru!
Sunt scoase vitele şi mânate spre pădure; în căruţe şi Aro cu remorci se încarcă lucruri, copii, bătrâni, se fac
transporturi la rude şi cunoscuţi din Lăscăuţi şi Calancea, unde nu există pericolul
inundaţiilor.
Foişorul, aplecat într-o rână, ca un om beat, s-a rezemat de un salcâm,
acoperişul i-a alunecat în faţă până aproape de sol.
Scot buşoanele, încui uşile şi plec fără să mai închid porţile; dacă iese
gârla, apa le va smulge chiar încuiate de ar fi; de pe balcon, doamna Luiza îmi
face cu mâna; îmi pare rău că nu am anunţat-o de plecarea mea. Rulez cu toate
geamurile deschise să nu mă ia somnul; când am impresia că aţipesc, scot răgete
care îmi rănesc laringele; după Negreia opresc şi fac scurte sprinturi pe
mijlocul şoselei să nu ajung în şanţ. Brânduşa s-a insolat, nu iese din cameră.
Plaja e pustie. O aştept pe Cezarina. Prin pereţi pătrunde muzică, vecinii au
magnetofon. Pe hol, umbre ciudate, cu două capete, dansează la luminiţa verde,
intermitentă a contorului rotaţiilor. Mă întorc în cameră. Brânduşa s-a
rostogolit în locul meu la perete: mâinile sub ceafă, picioarele uşor
depărtate, respiraţia adâncă, uniformă, saltă ritmic furoul rulat până
deasupra buricului. Din uşa deschisă a camerei 27 o umbră cu un ochi vorace mă
ţintuieşte, mă ia de mână şi intrăm în ritmul dansului. Duşa priveşte pasiv
cum Cezarina îmi coboară mâinile pe fesele ei fierbinţi, mă sărută îndelung,
lângă ureche: ─ Vreau la tine! Muşcă-mă!
Un zgomot asurzitor de lovituri cu piciorul în portieră: mă trezesc buimac.
Prin faţă mi se perindă măşti de carnaval: ─ Ce faci, dom’le, aici ţi-ai găsit
să dormi, în mijlocul şoselei? Uşa se deschide şi capul se loveşte de asfalt.
Cineva mă susţine să mă ridic. O voce care exală un puternic miros de usturoi
face reconstituirea:
─ Dânsul a adormit la volan, maşina a acroşat cu partea dreaptă pluta,
uite, uşa înfundată, de unde a ricoşat în mijlocul şoselei răsturnându-se cu
zgaraibele în sus; dacă trecea pe lângă copac se ducea în prăpastie; curba asta
e periculoasă a dracului, acu doi ani n-a căzut aici un Aro cu militari? N-a scăpat unu’!
─ Dom’le, aşa noroc nu mai pupi mata a doua oară!
─ ’Ai să deblocăm drumul că avem treabă. Maşina e repusă pe roţi.
─ Ia daţi-i o cheie!
La a doua încercare motorul porneşte.
─ Gata, pe cai! Şi atenţie, înainte de Ratoş e o alunecare de teren, ţine
mult stânga.
Faţă de acum doi ani când am fost cu Oltiţa şi Pompiliu (‘Ai, mă, ce
dracu’, mai ieşi şi tu la o plimbărică, o să zică lumea că te-ai călugărit!),
Ratoşul e aproape de nerecunoscut. Hotelul cu trei etaje, în construcţie
atunci, acum e plin de turişti; pe terase şi balcoane lumea face plajă ca pe un
transoceanic. Un alt hotel, de opt etaje, se află în faza de finisaje; un
teleferic duce în bahnă unde sunt două pavilioane în care se fac proceduri cu
nămoluri. Bratu vrea să găsească un asociat cu care să instaleze un teleferic
de la Ratoş, peste bahnă, până la Lăpuşanu, unde să amenajeze o mare bază la
schi alpin.
Mă refac cu greu. Ieri i-am dat ocol maşinii: plafonul puţin înfundat, uşa
din dreapta se ţine într-o balama. Am pornit motorul; observ că a dispărut
radiocasetofonul. Tot voiam să-1 schimb. Cea mai mare parte din timp mi-o
petrec în restaurant, urmărind pe un ecran imens (cu cristale?) situaţia
inundaţiilor. În Moldova se anunţă încă un val (al câtelea? Al şaselea, al
şaptelea?). Dimineaţă Bucureştiul e sub apă; canalizarea e subdimensionată,
explică ziariştilor primarul general al capitalei arborând o figură senină,
destinsă; costumul impecabil, cravata colorată violet îl recomandă ca pe un
invitat la o recepţie.
Individul cu voce mirosind puternic a usturoi intră în restaurant. Mă
descoperă. Se aşază la masa mea fără să-şi ceară voie. Cheamă un chelner: ─
Turturele, adu-i tu lu’ nen’tu ceva… grăsuţ, şi îl bate pe spinare, aproape de
mijloc; se întoarce spre mine, surprins:
─ N-aţi plecat? Noi ne-am întors, apa a rupt podul peste Cerna de la
Climăuţi. Circulaţia e oprită, ne întoarcem la Storojineţ, să vedem ce zice
patroana. Îi propun să mă remorcheze.
─ ’Ai, dom’le, fii serios, după un kilometru îţi revii imediat. Dacă
treceai prin ce am trecut eu acu’ o săptămână? Veneam de la Vijniţa, încărcat
cu patruzeci de tone de fierăraie pentru fabrică. Dimineaţă, ora cinci şi ceva,
urc Dealu Negru, schimb a doua să cobor cu frână de motor, în cutia de viteze
un zgomot scrâşnit de fier pe fier urmat de o zgâlţâială puternică a
camionului: schimbătorul bălăngăne ca o limbă de clopot. Ciupesc frâna, pedala
se duce la blană şi maşina prinde viteză. Ce zici? Trag servofrâna şi încalec
grămezile de balastru de pe margine adus pentru lărgirea drumului; fiecare
grămadă mă aruncă cu capul în plafon, dar menţin viteza scăzută; la piciorul
pantei, podul peste Cerna aflat în lucru; grămezile se termină, maşina ia
viteză şi nu reuşesc s-o iau pe varianta ocolită, intru direct în parapet şi
rămân suspendat cu roţile din faţă; zece centimetri în plus şi acu’ mă
ciuguleau peştii în Cerna. Au ieşit muncitorii din barăci şi se închinau –
puteam să intru în ei, terci îi făceam. A venit poliţia. Defecţiune tehnică,
viciu ascuns, a plătit patroana o amendă, mai nimic, şi am scăpat. Te duc eu
să-ţi dea adeverinţă. Mă cunoaşte toţi poliţiştii:
─ Să trăieşti, nea Sile, merge? merge?
─ Cât o merge, când n-o mai vrea, tragem pe dreapta.
Am vrut să-i ofer nişte bani („o bere, acolo!”), nea Sile s-a uitat cu
reproş la mine:
─ Păstraţi-vă banii, dom’le. Adică, ce dracului, în ţara asta n-o mai fi
şi oameni de omenie?!
Sentiment reconfortant – nu suntem pierduţi…
Parchez lângă alte două maşini de Bucureşti aflate chiar la intrarea de la
scara B a blocului 11 de pe Bulevardul Independenţei. Sun la apartamentul din
dreapta de la parter: mă recomand, mă scuz de deranj la ora asta. O mână cu
degete groase ca nişte cotoare de varză îmi întinde o cheie cu breloc; o voce
piţigăiată de dincolo de uşă:
─ S-a întâmplat ceva? Domnul Vijniţă vă aştepta aseară. Dimineaţă vine
femeia de serviciu, Genoviţa, îi spuneţi ei dacă aveţi nevoie de ceva.
N-am auzit când a venit menajera.
─ Mă iertaţi că am intrat fără să sun, credeam că mai dormiţi încă, am
venit mai devreme ca de obicei, trebuie să mă duc la fi-mea, aia mică,
azi-mâine o să nască. Cât lipsesc îmi ţine locul fi-mea, aia mare. Aveţi nevoie
de ceva anume?
─ Nu.
Nu mă dau jos din pat şi stau cu ochii numai pe televizor. Ştiri din
jumătate în jumătate de oră. Interviuri cu oameni disperaţi: apele au luat
case, vite, păsări. Un bătrân, 81 de ani, plânge, ca un copil, în hohote: ─
Unde stăm noi la iarnă?
Îl compătimesc; n-apucă iarna: desculţ, în nişte izmene largi cu dungi,
veston militar din timpul războiului, rupt, murdar, fes Adidas, ţine în braţe un pisoiaş, negru cu alb. Mă umflă plânsul:
seamănă cu bunicul.
Dimineaţă întunecoasă. Televizorul a rămas aprins toată noaptea. Sonerie
rusească cu melodii.
─ Bună dimineaţa, m-a trimis mama, îmi spuneţi Cozmina. Trebuie să fac
nişte cumpărături, aveţi nevoie de ceva?
Cozmina are mai mult ca sigur peste douăzeci şi cinci de ani, faţă
prelungă, ochi mari, închişi la culoare, verde-negri, părul creţ natural,
negru, seamănă a ţigancă; tenul e însă rumen-sănătos, fin liliachiu; când
termină o comunicare buzele îi rămân puţin depărtate ca într-o aşteptare ce
s-ar putea să se împlinească.
─ Poate o sticlă de vin.
─ Alb? Roze?
─ Cabernet Sauvignon, sec, de Murfatlar.
Cu capul plecat în faţă priveşte ca de după nişte ochelari invizibili,
zâmbeşte.
─ De ce râzi?
─ O prietenă, Roza, zice că ăsta face apetit sexual.
Iese. Revine după o oră:
─ N-am găsit Murfatlar, ăsta e tot cabernet.
O iau de mâini şi o trag spre pat, mergând cu spatele înainte. Niciun
protest, zâmbet larg, nicio opoziţie, formală cel puţin, niciun cuvânt,
acuplare scurtă, imperfectă, eşuată din vina mea.
─ Eşti măritată?
─ Am fost, şapte ani m-a chinuit un sulete care zicea să mă iubeşte mai
tare ca pe Christos. Era vecin cu noi, gard în gard; în fiecare noapte venea la
geamul meu: ─ Cozmino, deschide, te rog, un minut, atât, un minut să te văd.
Abia împlinisem şaişpe. Mă pisa până la ziuă. Dacă îl spuneam lu’ frati-miu,
îl lăsa lat acolo. Într-o noapte mi s-a făcut milă, ploua şi el sta ud în
ploaie sub fereastră. I-am dat drumul
în casă. Mai bine-mi picau mâinile. N-am mai scăpat de el. În toamnă am făcut
nunta; e electrician, lucra în tură, eu m-am angajat la confecţii; când ieşeam
din schimbul de noapte, mă aştepta la poartă, mă punea pe ghidonul bicicletei
şi până acasă mă muşca de ceafă de îmi da sângele. Cum intram, mă lua la omor
că trăiesc cu maistru ăla, că cu ingineru’ nu ştiu care, până mă lăsa leşinată.
Mă lega de calorifer şi se urca pe mine, în bătaie de joc.
Mama zicea că o să se potolească, şi ea trecuse prin multe cu tata, dar în
ultimul timp se mai dase pe brazdă.
N-am putut să mai rabd. Un inginer de la secţia de confecţii bărbăteşti
căruia îi murise nevasta de un an de zile din cauza unui avort, zicea că dacă
mă despart, mă ia la el să-i văd de copii şi, dacă ne-om înţelege, mă ia de nevastă. La câteva
luni patronul 1-a dat afară că-1 prinsese cu un camion de marfă expediat fără
forme. Şi-a luat copiii şi s-a dus la el acasă, lângă Botoşani sau Fălticeni.
Am destupat sticla de vin şi, în timp ce povestea, am băut câte un pahar.
Al doilea 1-a refuzat: ─ Mă pilesc şi
am treabă.
Seara am ieşit să iau puţin aer, să văd cum arată oraşul de când nu-1 mai
văzusem pentru primul meu reportaj-anchetă despre privatizarea mebo a fabricii de confecţii. Impresii
variate, dominate de prostul gust care se lăfăie prin toate vitrinele, ca în
oricare alt oraş, la această dată. Construcţii cu turnuleţe chiar în centru,
lângă ruinele Palatului Domnesc, firme multicolore cu jocuri banale de lumină,
în stradă, fete în bikini oferă trecătorilor pliante cu Schmeker Shlitz, recent renovat, cu program de strip-tease. Bucătărie tradiţională nemţească şi românească, vinuri
vechi din pivniţele Basarabiei, jazz şi muzică lăutărească. Discuţie cu
regizorul Magelan Huiu: film premiat, magie; studiază cadrul natural pentru un
film porno în atmosferă medievală, însoţit de două blonde protagoniste.
Dimineaţa îmi umezeşte cu vârful limbii buzele arse. O prind de mâini şi o
trag spre mine.
─ Azi, nu! Şi mă sărută, fără angajament, dezordonat, sărind de colo,
colo. Se aşază în fotoliu, cu mâinile pe genunchi. Îi povestesc accidentul.
─ Cel cu vocea mirosind a usturoi avea chelie?
─ Da.
─ Şi în jur de cincizeci, cincizeci şi cinci de ani?
─ Da. De unde ştii?
─ E tata.
─ Nu se poate!
─ Lucrează la firma Suhan’s SRL şi trăieşte cu patroana. Bărbatul ei e
deputat, vine sâmbătă acasă, şi tata îi ţine locul. Acasă vine şi el, tot ca
deputatul, sâmbătă. O întreb despre accidentul pe care 1-a avut tatăl ei.
─ Defecţiune tehnică! Minte! Era beat. Ştie toată lumea. A muşamalizat
poliţia. Cine ştie cât a costat-o pe patroană numai să nu-1 piardă!
A născut soru-mea, tot fată, a patra. Mâine vine mama.
─ Dă-mi un număr de telefon; unde te găsesc?
─ Te caut eu.
Nu m-a căutat.
La service m-au programat pentru săptămâna viitoare, sunt ocupaţi până
peste cap, din cauza ploilor, numărul accidentelor, mai ales al tamponărilor,
aproape s-a dublat.
Aştept menajera s-o trimit după vin. O întreb, printre altele, cum se simte
lăuza, ce mai face Cozmina. Răspunsul mă dezmembrează:
─ A plecat ieri în Spania, la cules de căpşuni.
Din lipsă de preocupare cercetez cu atenţie tablourile: în maniera Tonizza,
două portrete de copii, probabil Alexandru şi Catia, la o vârstă când nu-i
cunoscusem încă, cinci-şase ani, unul, de femeie melancolică, al Floriadei,
unul cu tineri însurăţei, executat, desigur, după o fotografie veche, cu
aerul specific, al părinţilor Floriadei, mai mult ca sigur, fiindcă seamănă
izbitor cu mireasa. Descopăr într-un
crochiu de mici dimensiuni figura unei copile surprinsă în starea aceea
indecisă de aşteptare, cu buzele întredeschise. Aura stranie în care pluteşte
e, indubitabil, opera unui pictor îndrăgostit de modelul său. I-ating buzele cu
degetele şi senzaţia că le simt calde mă împinge să le sărut…
─ Cine e?
─ Noi! Hoţii! Deschide!
În prag, clanul Vijniţă.
Pupături.
─ În anul ăsta am ratat marea: o singură zi de plajă, restul timpului am
stat în cameră; frig, apă caldă cu program de bloc; crăpelniţă şi somn, mie
mi-a priit, m-am odihnit, Ada şi cu copiii n-au mai vrut, deşi se anunţase că
de luni vremea se va îndrepta.
Dar eşti neschimbat. Adina, îl vezi pe Miru ce bine arată? A mai crescut
puţin monumentul deasupra curelei! La mine, ce să mai vorbim? Nu mai pot să mă
închei la şireturi, dacă nu pun piciorul pe scaun. Ce face Brânduşa? Parcă m-ar
fi izbit o măciucă în cap. Mi-e imposibil să mint, dar nici nu vreau să
dezvălui gândurile negre care mă scurmă de atâta vreme.
Evit răspunsul printr-o întrebare:
─ Am văzut un crochiu în creion, e un model?
─ E… o poveste…
─ Love story?
─ Exact.
Primele cinci clase le-am urmat la Storojineţ, după care le-am continuat la
normala din Cernăuţi, unde era director fratele mamei, uncheşul Dionisie. La
începerea războiului, şcoala s-a refugiat la Siret. Părinţii mei n-au vrut să-şi părăsească
gospodăria, fiind siguri că e doar o situaţie tranzitorie. Au fost deportaţi:
tata, în Dombas, mama, în Siberia. Uncheşul m-a dat la internat. În clasă aveam
patru colegi din oraş, ceilalţi veneau pe jos din Mănăstioara, Văşcăuţi,
Perjeliuca, Negostina, Muşeniţa, Mihăileni. Câţiva stăteau în gazdă sau la
rude.
Duminică dimineaţa pedagogul Toronciuc ne ducea cu rândul la biserică; după
masă făceam repetiţii la cor, orchestră şi dansuri în sala de gimnastică, iar
la subsol, în sala de mese, la recitări şi teatru. Cei care nu aveam înclinaţii
artistice luam parte ca jucători sau spectatori la concursul de şah dintre
dormitoare. Cel mai mult îmi plăcea să dansez.
În timpul orelor îi desenam mai ales pe profesori.
La desen şi istorie aveam note maxime.
Dirigintele, Hotnog, era pictor de biserici şi în vacanţe lua ca ucenici
băieţi care treceau mai multe probe. Erau mulţi amatori, fiindcă îi plătea mai
bine decât pe un lucrător cu ziua.
Prima probă era eliminatorie: împărţea clasa în două grupe, fiecare
trebuind să facem crochiul unuia din cealaltă grupă. Dacă recunoştea pe cel
desenat erai admis pentru celelalte probe.
─ Şi lavstoriul?
─ Te-ai plictisit. Nu sunt un bun povestitor, recunosc, introducerea e cam
lungă.
─ Nu, dar…
─ În ultima clasă a venit prin transfer o elevă pe care a prezentat-o
directorul, menţionând că are aprobare de la minister şi ne recomandă să fim
buni colegi.
În banca din faţa mea era un loc liber. Hotnog a condus-o lângă Edith. A
întrebat-o cum se numeşte. Şi-a spus numele mai mult în şoaptă.
N-am reţinut decât ceva aproximativ: numele se termina în – schi (mai era în clasă un coleg –
Sluşanschi), din prenume am auzit ultima parte – zelia.
Citirea catalogului se termina cu Vartic Nedea.
Elevul de serviciu atrăgea atenţia profesorilor când strigau prezenţii că
mai avem o colegă pe următoarea pagină.
─ Zvolinschi Egzelia, a citit profesorul de istorie.
─ Prezent, a răspuns o voce frântă de emoţie. Mai multe priviri se
întorseseră către cea care rămăsese în picioare.
─ Ia loc, a încuviinţat profesorul.
În pauze rămânea în bancă. O dorinţă frenetică să o privesc în faţă se
născuse spontan; ieşeam şi intram în clasă cu gândul să-i pot vedea ochii.
Imposibil! Ţinea capul aplecat asupra unui caiet sau a unui manual.
Niciun moment nu mi-a trecut prin cap să intru în vorbă cu ea, s-o acostez,
ci doar să-mi regalez privirea urmărindu-i cele mai mici detalii ale
fizionomiei.
În închipuirea mea în acele dumnezeieşti zile ale adolescenţei o asemănam
cu o nereidă a cărei mişcare era lentă plutire, nu mersul pe jos; mi-o imaginam
mlădioasă, înaltă, cu plete de aur ce i se revărsau pe umeri în cascadă.
Totul inclusiv, eu însumi, era propria mea creaţie pe care o lăsam în voia
valurilor, ce o luam razna pe tărâmurile incontrolabile ale visului luminat de
o fantomatică strălucire ce s-a fixat atât de bine în memoria mea, încât
traversam o transă imaginativă aproape mai reală decât contingentul palpabil;
vedeam, în fond, ce gândeam, clocotul interior însă îl ţineam sub capacul
impenetrabil al elevului care îşi îndeplineşte cu exemplară conştiinciozitate
obligaţiile şcolare, fapt ce inducea în eroare la prima vedere…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu