VIZIUNI LA CERNĂUŢI
Numai arhivarii şi măturătorii
numai cerşetorii oraşului ar putea
să mai ştie
numai bătrânii ceasornicari mai au
viziuni:
dintre rotiţele dinţate ale
ceasornicelor răsar
ofiţerii subţiri mirosind a tutun
interbelic
Celan şi Mircea Streinul aureolaţi
de aburii decadenţi ai cafelei
barba Mitropolitului Silvestru
curtată de briciul imperial
prin saloanele din Viena
Numai arhivarii şi măturătorii,
numai cerşetorii
înşurubând în cer
turlele răsucite ale Bisericii Sf.
Nicolae, simt
oraşul închis sub varul din ziduri
Alte statui, alte măşti, pentru
alte ceremonii
Întinzi mâna – şi dai de trupul
absenţei
muşti din măr şi mărul
e pe jumătate mâncat
În lumină lucrează umbra
păianjenului Arghirodes
cu râvnă benedictină. Mincinoase-i
sunt
pânzele, himerică-i este crucea
Se înserează şi în turnul
Primăriei
luminează capetele primarilor
decapitaţi
străluceşte mefistofelic firma
ziarului pictată
cu sângele poetului Ilie Motrescu
Se zice că Dumnezeu a fost văzut
vorbind cu câinii vagabonzi
în preajma fabricii de drojdii
peste pod
Urci scările în noapte şi-i pustiu
cobori scările, alergi pe trepte
către centru şi-i pustiu:
unde ţi-e tinereţea umplând
vechile pasaje
împingând uşi grele din lemn de
Bosnia
împodobite cu guri înverigate de
leu?
Unde-ţi sunt prietenii: Ilie
Arcadie Ştefan Vasile Grigore
Mircea Simion şi celălalt Ilie?
Închizi ochii şi-i vezi înălţând o
piramidă
de carne şi sânge pe tăişul săbiei
deschizi ochii şi-i vezi răzuind
clopotele
de mierea imperiilor
Alte statui, alte măşti, pentru
alte ceremonii
Ai vrea să te-ntorci
dar brusc înţelegi că nici n-ai
plecat
te opreşti speriat şi-ţi asculţi
bătăile inimii
întinzi mâna şi abia
dacă dai de tine-n oglindă
POEM VETUST
(găsit sub ruinurile
Târgoviştei sufleteşti)
Într-o caleaşcă de diamant
Trece prin mine Prinţul Neant
De-a lungul mâinii, plin de
dichis,
Trece de-o vreme Domnul Abis
Sub arcul pleoapei, lângă portic,
Se văd heralzii lui Nimeninimic
În zaţul ceştii, tot mai amar,
Descopăr urma lui Înzadar
Vocile nopţii murmură-n cor:
Nevermore, nevermore, nevermore
ALTE VIZIUNI LA CERNĂUŢI
I. Diamantele imperiului
Izgonită memorie, icoane proscrise
Pe pereţii trecutului
caii verzi ai prezentului
Frunza de ieri se declară azi
rădăcină –
ah, kir Doxachi, acestor
sentimente
le va creşte o altă inimă?
această mână ciuntită îşi va
creşte
alt trup?
Fosforescente, umbrele s-au retras
sub tencuiala din ziduri,
bufoni vopsiţi pe turla Arhivei de
stat
suflă-n trompete. Jos, în galerii,
şobolani isterizaţi scurmă
diamantele
imperiului, rod sigiliile, numele,
vieţile…
Înnoptezi la hotel. Stai aici ca
în propria-ţi tâmplă
O, tinereţea ta inventând zeităţi!
treci prin ea acum ca printr-o
mitologie. Sufli în pietre, le
crezi flaute
dar aerul ţi-e sugrumat
E târziu şi-n parcul municipal
spiritul gotic vine să moară
Sub acest clopot de sticlă,
lumânarea sângelui
se zbate să fie. Are nevoie de aer
–
dă-i respiraţia ta!
II. Timp suprapus
E
ceaţă şi întunericul se lasă în jur
În
spatele fiecărui zid e un alt zid
în
spatele fiecărui trecător e un alt trecător
Îndărătul
turnului cu ceas
e
un alt turn şi un alt ceas. Şi ceasurile
amândouă
arată aceeaşi oră a înserării:
17
şi 30 de minute
Se
stârneşte vânt
şi
chipurile trecătorilor intră unul în altul
timpul
unui ceas se răstoarnă în timpul
altui
ceas
Pe
nesimţite, limuzina gri metal
a
directorului fabricii de bere
dispare
în burta tramvaiului galben în care
călătoreşte
masca lui Paul Celan,
tramvaiul
galben, la rândul său, este înghiţit
de
trăsura neagră în care, pe un cufăr negru,
stă
masca adolescentului Eminovici Mihai
privind
la târgoveţii cu bărbi roşii
(Peste
tot, jumătatea prezentă
stă
spate-n spate cu jumătatea absentă)
Timp
suprapus peste timp,
oglindă
răsfrântă în alte oglinzi:
de
sub caldarâm
rând
pe rând se înfăţişează
înfiorată
de mezzosoprane
clădirea
Teatrului Naţional,
elegantul
Hotel Bristol,
ţărani
în iţari, amploiaţi cu cocarde,
ceasornicării…
De
pe celălalt versant al memoriei, apar berline
din
care zâmbesc domnişoare cu evantaie,
se
perindă ferestrele atelierului
lui
Epaminonda Bucevschi
Oraşul
îngropat se dezgroapă,
dinapoia
străzilor se deschid alte străzi
care,
uitate de veacuri, mi se scurg pe umeri,
pe
braţ, se-adună şi se înnoadă
la
mine în palmă…
Între
timp, întunericul se face
mai
umed, mai rece
ceaţa
devine mai umedă, mai deasă
Strada
pe care merg e pavată cu zaruri
Jumătate
apă, jumătate vânt,
steagul
melancoliei foşneşte pe ziduri
III. Înlăuntrul şi înafara
Am văzut umbra lui Grigore Ghica
voievod
rătăcind noaptea pe străzi
Într-o mână, ţinea două jumătăţi
de sferă
în cealaltă ducea o trâmbiţă.
La doi-trei metri în urmă îi venea
capul
Era într-o vineri dinaintea
Paştelui
şi bisericile aveau uşile larg
deschise
Fantoma veni
strecurându-se printre copacii din
Grădina Arboroasa
intră în Catedrală, aprinse
candelabrele, turnă
în candele un ulei negru ca
sângele, un fel de
lumină îngheţată (memorie şi
spirit –
lacrimile noastre neplânse,
adunate
timp de aproape trei sute de ani)
şi ieşi
Ajuns pe locul unde fosta Stradă
Domnească
se revarsă în Piaţa Unirii (fostă
şi ea)
capul vorbi, devenind, abia
atunci,
vizibil:
„Adevăr zic vouă: sfera aceasta
scoasă a fost în afara sinelui
său; când îi veţi
regăsi centrul şi îi veţi reda
rotunjimea,
înafara va fi iar înăuntru,
alleluia!”
Apoi, cap şi trup, dispărură
pe străzi lăturalnice în întuneric
Bătea un vânt cald şi întremător,
ca scăpat din geneză,
şi oraşul se umplu de un puternic
parfum de mir, smirnă
şi alte, nelămurite, miresme
IV. Noul Sinedriu
Descojit de sinele său,
oraşul
Vopsitorii de cositor
lucrară nu doar pe ziduri
„Steaua sus răsare, ca o taină
mare…”
E seara Crăciunului şi Dumnezeu
coboară la noi
pe aripi de colinde româneşti. Dar
nici acum
nu va accede în centru, ţinut va
fi
la periferie – a-a-ah, Dumnezeule
periferic!
o, tu, umilă margine a marginilor
marginale!
Istoria doarme,
încă mai doarme în patu-i de
zaruri…
Micul Paris şi-a înghiţit de
ruşine
lavaliera
Îmbătrâniţi, poeţii oraşului îşi
dispută
glorii locale. Noul Sinedriu îi
aclamă din umbră,
îi decorează
La cimitir morminte cotropite,
oase cenzurate
date pe vânt. Risipite pe sub
ierbi,
lăcrimioarele învăţăceilor, scoase
şi aruncate la porci, aidoma
biblicelor
mărgăritare
Legea morală? Uite-i, făcând-o
ţăndări
ca pe o cupă de cristal
în piaţa publică, în tribunale
„Înoată, înoată, bour negru…”
Prin ceaţa timpului postmodern
încărunţit de lumina reclamelor,
vin sau plec?
urc sau cobor?
Tot mai multiplicat chipul meu,
tot mai mărunţit de ferestre
V. În marginea cuibului
I-auzi cum cloncăneşte istoria cu
pui
se-ncrucişează-n nopţi mistreţii
cu păunii
din ouă alegorice, ce-ai zis că
ies: statui
de fauni, siamezi cu monştrii
raţiunii?
Zici, temeliile? Se ţin pe câte-un
zar
şi cum pe-aici hazardul fu generos
în zaruri
le lustruirăm noi cu râvnă,
aşadar,
parte având de ale zădărniciei
haruri
O, urbs bucovinensis! Bat
vânturi la răscruci
timp sincopat în ceasuri, amurg
de-odinioară…
gu-au! gu-au! auzi-i – un neam
pervers de cuci
ne-aruncă jos din cuib,
ne-nghesuie-n afară
Şi guguitul lor ni-i semnul şi
măsura?!
mefistofelic stilul, peltic:
gu-au, gu-uu!
Ni-s ochii roşi de sare, de psalmi
spuzită-i gura –
dar nu…
VI. Istoria se scrie din mers. În academii, se rescrie
Îngândurat şi palid e Împăratul
la marginea împărăţiei
În dreptul Catedralei Ortodoxe
lărgit, îi cade din deget inelul –
semn că în curând istoria îşi va
schimba
paradigma
Din poemul acesta pe care îl scriu
se vede clar, ca dintr-un
habitaclu,
că afară e primăvară şi în
liliacul din curtea Catedralei
s-au redeşteptat albinele
autohtone
Se poate vedea, de asemenea, anul
în care ne aflăm: 1914, cu doar
câteva luni înainte
de începutul primului război
mondial
Cântă fanfara. Mulţimea adunată pe
străzi
ovaţionează. Împăratul pare uşor
emoţionat
mustaţa sa uriaşă îi depăşeşte
viziunile
Pe coroană stă scris Viribus
unitis
iar deasupra coroanei pâlpâie
un fluture negru
De la fereastra cazărmii de vizavi
câţiva soldaţi urmăresc cortegiul
magnific
între ei, unul pare mai trist
e Costache, străbunicul meu, care
stă şi chibzuieşte
în sinele său: „Din punctul în
care se află acum,
mustaţa lui Franz Josef atinge
c-un vârf
Boemia şi Croaţia, iar cu celălalt
gâdilă Antanta”
În piaţa mare a oraşului Împăratul
se opreşte
în faţa unei mese pe care se află
o tablă de şah. De partea cealaltă
a mesei,
într-un jilţ improvizat, stă
fluturele negru –
un cap de câine între două aripi
negre
cu vârfurile vopsite
în roşu
Negre şi roşii, figurile de pe
tabla de şah
strălucesc feeric la soare
cântă fanfara mulţimea ovaţionează
în jur
Împăratul întinde braţul şi mută
un pion,
un pion negru. În replică, fluturele
negru
face o combinaţie cu Nebunul roşu
şi
în clipa următoare se întâmplă
mai multe lucruri deodată
ce neapărat se cer aici
consemnate:
pasărea ce zbura adineauri
deasupra
îşi leapădă penele şi carnea,
rămânând numai schelet –
un schelet cu o trâmbiţă-n cioc;
calul alb al guvernatorului e
năclăit
de o sudoare roşie ca de sânge
iar din urechea guvernatorului
însuşi
iese un vierme cu cap negru,
strălucitor
Fanfara cântă. Emoţionată,
mulţimea ovaţionează în jur
Împăratul e tot mai palid, tot mai
îngândurat
mustaţa uriaşă îi zvâcneşte nervos
Estimp, Costache, străbunicul meu,
încearcă să-şi întindă braţul până
la mine,
să mă atingă în poemul acesta pe
care îl scriu,
vrea să ştie dacă nu e încă târziu
să-1 întâlnească
în sângele său pe tatăl meu cu
mine,
şi-mi strigă aproape disperat
peste umăr
ceva ce abia reuşesc să percep cu
auzul meu de acum:
„niciodată nu vei putea fi altceva
decât eşti”,
dar timpul său este scurt, se
termină
şi el nu reuşeşte să-mi lase ca
amintire
decât chipul lax destrămându-se-n
timp:
un castan înflorit, scuturat
înainte de vreme
undeva prin Silezia
Când să facă următoarea mutare,
poate cea decisivă,
un strănut banal ce nu mai poate
fi reprimat
îl scutură puternic pe Împărat
şi din mustaţa-i uriaşă se
risipesc
ca nişte pui de păianjen
dezastrele
Imaginea istoriei se tulbură
şi în jur se lasă o ceaţă neagră,
pâsloasă
din care pricină
poemul acesta pe care îl scriu
începe să huruie ca un mecanism
infernal
devine un fel de maşină de război
din cuvinte ţâşneşte
un lichid negru, vâscos,
un fel de sânge amestecat cu
cenuşă,
cald şi real, cât se poate de
real, lipsit de
orice semnificaţii
estetice
VII. Abatorul din vale
În ganguri învineţite de vânt
zilele de ieri agită eşarfe
Noapte de noapte revăd în vis
imaginea ţăranului ducând munţii
de lanţ
printre neguri
ca pe nişte tauri îmblânziţi la
abatorul din vale
pe drumuri comerciale
Nu se mai vede, a dispărut
semnul de recunoaştere
Unde s-au scurs străzile?
Urmele mele de animal tânăr, voi
unde v-aţi dus?
Sădită în oase adânc,
sămânţa umilinţei dă rod
Doar stelele deasupra sunt
aceleaşi
doar piatra mai fumegă amintiri
gura ta, frate, altoită-i pe altă
gură, străină,
cuvintele smulse sunt din
rădăcină,
cu tot cu letopiseţe,
cuvintele limbii mele stau smirna
în faţa vorbirii cu epoleţi
Istoria nu vrea să ştie de
amănunte
istoria se ascunde-n citate
uitarea-i cârtiţa grasă ce sapă
acum în grădină
Frunză verde, mă recunoşti?
Plopilor retezaţi,
mai ştiţi să daţi bună seara?
VIII. Dialectica supravieţuirii
Ascultă, ascultă ţipătul păsării
în codrii singurătăţii!
Oul ei plin e de
naşterea mea. În dialectu-i
ascetic
sufletul mi l-am zidit
Noi generaţii de pui de cum i se
nasc
li se toarnă ceară-n urechi
în ipoteza uitării
Dar sinele-i, în miezul nefiinţei
ajuns, îşi află din nou
sinele şi fiinţa
de sute de ani repetând
miracolul Păsării Phönix:
tatăl cenuşii trecând pe nesimţite
în fiul flăcării
după cum fiul flăcării devine
implicit
tatăl născător al cenuşii
Şi neoprit e circuitul acesta,
căci el
e cel ce naşte dialectica supravieţuirii,
nebiruita monadă hrănindu-se din
sinele arderii,
lutul putred, fertil din care ies
nuferii
unei noi rostiri
P.S. Şi Marele Dialectician zice:
suflul
ce leagă cenuşa de flacără
e Dumnezeu însuşi
P. P. S. Amin
EPIFANIE
Seara vin groparii literaturii
au hârleţe, funii şi târnăcoape
sunt decişi, categorici
„Să îngropăm utopia! Gândirea
noastră modernă
nu mai are nevoie de lucrul în
sine”
Efebi, calpuzani şi uzurpatori,
magistraţi, camionagii şi
măcelari,
bâlbâiţii, ciungii şi şchiopii, şi
alte pramatii ale acestei lumi
de rând cu cetăţeni dintre cei mai
onorabili
se-adună în conferinţe de presă,
fac trimitere la Senat şi
Academie:
„Nu mai tolerăm aparenţele, ni s-a
făcut greaţă
de-aceste măruntaie estetice”,
„Ce moştenire tot zic ei că lasă
urmaşilor lor Văcăreşti?”
Zeloşi, bat în cuie transcendenţa
grăbiţi, răstignesc parabola
lumii,
miracolul, frumuseţea
Iau cadavrul şi îl ascund
în subsolurile Bibliotecii, îl
zăvorăsc în grote
laolaltă cu năpârcile şi cu şerpii
…Dar, dimineaţa, ceea ce era de
aşteptat să se-ntâmple,
se-ntâmplă
nepătrunsul mister (din toate
timpurile
şi din toate epocile) reînvie:
cadavrul deschide ochii, se
desface din funii, se ridică şi
păşeşte pe ape desculţ –
urmele lui de aur şi purpură
luminează marea. Cât vezi cu ochii
apa înfiorată se-nnoieşte
de cercuri…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu