Eleganţa grafică, diversitatea
structurală, elevata intelectualitate a primului număr din „Târgoviştea
literară”, apărut în decembrie 2012, modalitatea de finanţare şi decizia
inuzitată de distribuţie concretizează un proiect literar de frapantă
originalitate.
Membrii nucleului fondator, redacţia, colegiul redacţional, colaboratorii
– printre care şi moldoveni din ţinutul Basarabiei – au studii universitare,
masterate şi doctorate, efectuate în ţară sau în străinătate, volume publicate.
Mulţi sunt lectori, conferenţiari, profesori universitari, profesori în
Universităţile din România şi alte state europene. Profesionalismul lor,
înzestrarea creatoare, intelectualizarea elaborării artistice, aspiraţia
explorării intregale a literaturii şi a culturii singularizează „Târgoviştea
literară” în spaţiul contemporaneităţi şi o smulg din efemeritatea timpului
istoric.
Editarea, sub auspiciile „Fundaţiei de
Arta LAURI”, a fost posibilă – fenomen rar în România de azi – prin
subscripţia unor inimoşi intelectuali.
În editorialul numărului, Eus Platcu
integrează revista în viaţa cultural-istorică
şi în spaţiul literaturii de azi. „Târgoviştea literară” „se întrupează din
dorinţa de a împărtăşi celor care preţuiesc apa vie a tradiţiei şi decantările
îndrăzneţe ale noilor generaţii”. Revista, reia ideea secretarul general de
redacţie, oferă spaţiu tipografic românilor de pretutindeni: Basarabia, Nordul
Bucovinei, Valea Timocului, diaspora şi Transcarpatica. „Târgoviştea literară”
se deschide astfel neţărmurit, preluând năzuinţa lui Kogălniceanu din
„Dacia literară”.
Structura revistei a fost gândită
dintr-o perspectivă intregatoare: critică, proză, poezie, cronici muzicale,
dramatice, manifestări culturale, manuscrise inedite, evocări, interviuri.
Ion Popescu-Sireteanu elogiază
valenţele cuvântului şi nemărginirea lui semantică. Gheorghe Bârlea comentează
lucrarea, iniţial teza de doctorat: „Lingvistica şi matematica. De la
terminologia lexicală la terminologia discursivă”, de Alice Toma, lector
de limbă, cultură şi civilizaţie română la Univérsite Libre de Bruxelles.
Criticul subliniază noutatea aşternută „asupra interdisciplinarităţii
termenilor matematici”. Vilumul se intregrează – adaug – în tendinţa ultimilor
ani de matematizare a cunoaşterii. Geometria „fractală” a lui Benoît de
Mandelbrot „interfinitudinea” şi „haosul deterministic”, de Friedrich Cramer,
„autorganizarea materiei”, de Ilya Prigogine şi „atractorul straniu”, de Ken Wilber
au făcut din limbajul matematic un vehicul esenţial în diseminarea informaţiei.
Şt. I. Ghilimescu desface universul
reportericesc din volumul Oare chiar m-am întors de la Athos? într-o evocare a
structurii caracteriale a personalităţii lui Dan C. Mihăilescu.
Magda Grigore intuieşte în versurile
lui Daniel Turcea „un exemplu de înseriere” pe una dintre „cele mai scurte căi
spre Dumnezeu”.
Semnalez superioara valoare artistică a
textelor narative. În Gilino, Sonia
Leviţschi recreează anii comunismului autohton, printr-o densă expunere
construită pe un dublu conflict, un personaj ce îşi asumă succesiv perspectiva
omniscientă şi o altă homodiegetică şi un limbaj a cărui expresivitate coboară
până la naraţiunile semnate de Sorin Stoica.
Realitatea contemporană, sfâşiată de
aspectele divergente ale tranziţiei, i-a inspirat lui Eus Platcu, un Bruion de telenovelă, o percutantă
radiografie. Instanţa narativă interconectează vocile narative la persoanele
întâi şi a treia, foloseşte elipsa spre a fractura constituienţii aşteptaţi,
mulează dialogul pe situaţii conflictuale, descrierea pe inubliabile trăsături
fizice, reflexivitatea pe carenţele eterne ale sufletului uman. Iar limbajul
îşi extrage expresivitatea din explorarea tuturor registrelor stilistice. În Cocktail cu Brotăcei, Ghica Ecobici
învăluie în pasta ironiei caragialiene evenimentele electorale de azi.
Poeţi de factură distinctă, Constantin
Virgil Bănescu, Adela Popescu, Denis Ipate şi Mihai Prepeliţă, glisează între
modernism, fracturism şi douămiism, tendinţa lirică astfel numită de Marin
Mincu în antologia „Generaţia 2000”.
Din creaţia lui Constantin Virgil
Bănescu a fost selectat un grupaj de poeme din volumul Acelaşi cer ce nu e, 2006. Într-o anchetă iniţiată de Caiete critice, în 2005, poetul afirma
categoric: poezia anilor 2000 reprezintă un sfârşit, dar, indiscutabil, şi un început.
Tânărul poet a trecut apele
Ierihonului, lăsând în urmă un sceptic vers de adio: Boala mea cea mare e faptul că sunt în viaţă. Versurile din volumul
postum, Zidul de mătase, sunt
elocvente exemple de reformare, destructurare şi deforare lirică.
Alte nume se impun atenţiei. Remus
Flondor reconstituie „intrarea ruşilor în Cernăuţi”. Anca Louni, doctorandă la
Sorbona, readuce în actualitate creaţia lui Beckett şi revoltele studenţilor
parizieni, din mai 1968. Muzicologul Ana Buga recreează interpretarea tragediei
lui Sofocle în opera lui Igor Stravinski, George Enescu şi Carl Orff. Theodor
Adam elogiază recitalul de chitară clasică susţinut de profesorul
George Popescu.
În „Scrisoarea unui eurosceptic”, Ion
Viştea nu sesizează semnificaţia evenimentelor desfăşurate în România între
lunile iunie-decembrie 2012. Poate se preface că nu le înţelege sau chiar nu izbuteşte
să le deconteze semnificaţia. România a fost primită într-un club select.
Pălăvrageala despre orgoliul naţional dezvăluie un regretabil
infantilism.
„Colectia de manuscrise inedite” reţine
o poezie olografă a profesorului Ştefan Cazimir şi o alta a unui „menestrel
fără prihană”. În fine, în interviul luat de Chiru Cătălin Cristea, Eus
Platcu rememorează secvenţe cu decisiv rol constitutiv în formarea propriei
biografii intelectuale.
În spaţiul citadin al oraşului
Târgovişte de astăzi, reşedinţă, ieri, de scaun domnesc, interval temporal
dominat de umbrele trecutului, de la Coresi la Mircea Horia Simionescu,
„Târgoviştea literară” deschide o enclava unei erudite generaţii creatoare
asupra căreia istoria literară, neîndoielnic, va reflecta, într-o zi.
(apărut în
atitudini, anul XI, nr. 2 (71), februarie 2013, Casa de cultură „I. L.
Caragiale” a Municipiului Ploieşti)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu